Provincie Noord-Brabant is boekbaar en bezoekbaar: de vrijetijdseconomie groeit

De vrijetijdseconomie van de Provincie Noord-Brabant draait goed. De hoofddoelen voor 2020 – in 2013 geformuleerd – zijn deels nu al behaald en anders ligt de realisatie op koers. Veel partijen in de vrijetijdssector die eerst versnipperd waren, werken nu samen.

Provincie Noord-Brabant is boekbaar en bezoekbaar: de vrijetijdseconomie groeit

Zowel in de consumentenmarkt als in de zakelijke markt. De actuele stand van zaken in 300 woorden en 10 voorbeelden.

Groei in de Provincie Noord-Brabant

13% groei van het aantal banen, 13% groei van de bestedingen en meer (inter-)nationale bezoekers, die ook nog eens langer blijven. Dit zijn de belangrijkste doelen die de provincie in 2013 heeft gesteld. Uit een tussentijdse rapportage blijkt dat een aantal van die doelen al is bereikt of dichtbij is. Zo zijn de bestedingen in Brabant met 25% toegenomen, is het aantal banen in de sector met 22% gegroeid, en steeg het aantal verblijfsgasten en dagtoeristen.

Wensen

Maar er blijft altijd wel wat te wensen over. Het aantal Nederlanders dat Brabant bezoekt, groeit maar mondjesmaat. En op het gebied van dagtochten is er zelfs sprake van een behoorlijke terugval. Samenwerking met sectoren als cultuur en erfgoed, natuur, mobiliteit en agrofood hebben de zaak van de vrijetijdssector goed gedaan. Evenals events rondom grote iconen, zoals het Van Gogh-jaar, het Jeroen Bosch-jaar en het Mondriaan tot Dutch Design-jaar.

Verdere ontwikkeling van de vrijetijdseconomie

De verdere ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Brabant draait om een aantal trefwoorden: gastvrijheid & gastronomie, design & innovatie, attracties & evenementen en om Brabantse meesters. Boekbaar en bezoekbaar zijn de verdere keywoorden. De inzet is niet alleen toeristen en zakenmensen hier naartoe te krijgen, maar ze ook langer te laten verblijven.

Zakelijke markt als groeimarkt

De zakelijke markt wordt als groeimarkt gezien. Brabant Branding en VisitBrabant werken samen om de regio Brabant ook te profileren als interessante regio voor zakelijk bezoek. Dat gebeurt vooral door te benadrukken dat in Brabant de combinatie van vergaderen, ontmoeten en evenementen heel goed mogelijk is. Dat wordt ook wel de MICE-markt genoemd (Meetings, Incentives, Conferences en Exhibitions).

Bekijk voor aanvullend beeldmateriaal het oorspronkelijke artikel in Brabant Magazine.

Meer informatie over Provincie Noord-Brabant :

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!