Zo bindt u de buitenlandse toerist aan uw accommodatie
- 26 jul., 2018
- Toerisme & Recreatie
Toerisme en recreatie is een substantiële sector van de Nederlandse economie. In 2017 groeide het aantal gasten dat in Nederlandse logiesaccommodaties verbleef met ruim 9 procent naar 42 miljoen in totaal. Een record aantal, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Opvallend aan deze trend is dat de groei van het toerisme vooral gekenmerkt wordt door een groeiend aantal buitenlandse gasten. Samen verbleven zij in 2017 in totaal 44 miljoen nachten in Nederlandse accommodaties. Een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor en een boost voor de Nederlandse economie.
Hoe spelen we in op de buitenlandse toerist?
Dat Nederland zo in trek is, brengt echter ook de nodige vragen met zich mee. Want hoe bieden we deze anderstalige een zo prettig mogelijk verblijf in ons koude kikkerlandje? Wat wenst de buitenlandse gast? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze stijgende lijn zich voortzet? VVV Noordoost-Brabant geeft tips.
Tip 1. Communiceer meertalig
Beschikt uw accommodatie over een website? Zorg er dan voor dat deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, ook voor diegenen die de Nederlandse taal niet beheersen. Maak weloverwogen keuzes gebaseerd op de herkomst van potentiële gasten en biedt naast de Nederlandse omschrijving van uw aanbod zowel schriftelijk als digitaal ook een Engelse én Duitse vertaling.
Tip 2. Werk gezamenlijk aan de streekbeleving
Verbind plekken en verhalen en koppel deze paraplumerken. Nederland kent vele verhalen over kunst, cultuur en erfgoed en zowel publieke als private partijen hebben baat bij het benutten van deze verhalen. Een goed voorbeeld hiervan is Klooster Bovendonk uit Hoeven. Om buitenlandse toeristen niet alleen op het moment van bezoeken zelf een onvergetelijke tijd te bieden, maar hen ook aan de accommodatie te binden speelt het klooster slim in op de aanwezigheid van thematische routes in de regio. Wim Hofstede, marketeer bij Bovendonk: ‘’Hoe groot of klein de verhalen ook zijn, we maken er gebruik van.”
Tip 3. Herken verschillende nationaliteiten
We kennen allemaal die marktverkopers op Zuid-Europese boulevards: ‘allemachtig-tachtig-prachtig’. Hoe irritant dit soms ook mag zijn; het werkt. Zonder ook maar een woord gezegd te hebben, herkennen ze uw nationaliteit en zonder dat u het doorheeft wordt hier feilloos op ingespeeld. Probeer als Nederlandse ondernemer hetzelfde effect te creëren door uw buitenlandse gast goed aan te voelen. Pik de Fransoos eruit en zorg voor een glimlach door een vriendelijk ‘Au Revoir’. Weet dat de Engelsman een goed café belangrijk vindt en de Italiaan nooit cappuccino drinkt na 11.00 uur.
Meer informatie over VVV Noordoost-Brabant:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!