Stijging Zeeuws goederenvervoer; zowel per binnenvaart en spoor

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Zeeland Seaports

De Modal Split – de vormen van vervoer (weg, water en spoor) van vracht naar en van de haven – van de bedrijven in de Zeeuwse haven wordt steeds duurzamer.

Stijging Zeeuws goederenvervoer; zowel per binnenvaart en spoor

In 2016 werd meer dan voorheen gebruik gemaakt van de duurzamere vervoerswijzen binnenvaart (+3%) en spoor (+2%). Van de modaliteit weg werd naar verhouding minder gebruik gemaakt. Voor Zeeland Seaports is dit een positieve stap richting het behalen van de duurzaamheidsambities die staan benoemd in haar Strategisch Masterplan Winning Combinations en in het duurzaamheidsconvenant Ambitie 2030 dat is opgesteld samen met de Zeeuwse Milieufederatie en PORTIZ. Daarbij wordt rekening gehouden met groei van alle transportmodaliteiten maar zet het in op een meer duurzame verdeling hiervan.

Groei spoor en binnenvaart

In 2016 sloegen bedrijven in de Zeeuwse haven in totaal ruim 33 miljoen ton lading over via zeevaart. 8% daarvan is afgehandeld via het spoor (6% in 2012). 54% werd vervoerd via de binnenvaart (51% in 2012) waarmee het de belangrijkste achterlandmodaliteit in de Zeeuwse haven blijft.

De verschuiving naar spoor en binnenvaart is onder meer te herleiden naar de uitbreiding van bestaande en nieuwe lijndiensten. Maar ook uitbreidingen bij bedrijven en de komst van nieuwe bedrijven speelt een grote rol. Daarnaast zet Zeeland Seaports samen met bedrijven actief in op een betere infrastructuur, zoals een nieuwe spooraansluiting en treinbeladingssysteem.

In de toekomst is uitbreiding van het spoor in zowel Zeeuws-Vlaanderen als bij Vlissingen nodig om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag. Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent, de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland dienden eerder dit jaar een subsidievoorstel in bij de Europese Commissie voor verdere uitwerking van de behoefte en mogelijkheden van het optimaliseren van spoorinfrastructuur in de Kanaalzone Gent Terneuzen. Dit voorstel is door de Europese Commissie gehonoreerd met een bijdrage van 650.000 euro.

Wegtransport en transhipment nemen af

In de Modal Split is verder een afname van -1% van het wegtransport waar te nemen. Ondanks de toename van vrachtverkeer in en rond de Zeeuwse haven is de afhandeling gedaald naar 25%. Dit komt onder meer door een afname van de interportuaire stromen (vrachtverkeer binnen de eigen haven). Tot slot is een daling van transhipment gemeten (-4%) naar 13%. Belangrijke aanleiding hiervoor is minder boord-boord overslag van aardolieproducten in 2016. Door de lage olieprijzen is er immers minder beweging in de markt.

Fusie biedt kansen voor duurzaamheid

Door de voorgenomen fusie tussen Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zullen er nog betere kansen ontstaan voor de duurzaamheidsagenda. In de strategie van het samengevoegde havenbedrijf worden de bestaande Modal Split en andere duurzaamheidsambities niet alleen uitdrukkelijk bevestigd, maar zal de fusie zelfs kunnen leiden tot het versneld bereiken van de ambities. Mede naar aanleiding van de fusiegesprekken wordt ook gesproken met de Vlaamse en Zeeuwse Milieufederaties om het bestaande duurzaamheidsconvenant Ambitie 2030 uit te breiden tot grensoverschrijdende milieuambities.

Meer informatie over North Sea Port:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!