Transportprijzen en omzet blijven stijgen

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: logistiek.nl

De Europese wegvervoerders zijn positief gestemd. Dat meldt Logistiek.nl. Hoewel het oplopende chauffeurstekort als grote zorg ervaren wordt, loopt de Benelux nog altijd voorop als het op transport aankomt en beloven de omzet en transportprijzen in 2019 dan ook opnieuw te stijgen.

Transportprijzen en omzet blijven stijgen

De omzet in 2018 overtreft de omzettoename in 2017. Steeg de omzet in 2017 met ruim 5%, dit jaar komt daar opnieuw wat bij. Dat blijkt uit onderzoek van Transporeon onder 1000 Europese wegvervoerders. Meer dan 80% van de ondervraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging zal plaatsgevonden hebben. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed. 85% van de vervoerders uit de Benelux verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1-5% zullen stijgen.

Prijsverhoging

46% van de vervoerders voert capaciteitstekort aan als reden voor de prijsstijging. Het lijkt erop dat de markt zich ontwikkelt tot een leveranciersmarkt. Dit zet vervoerders op een sterke positie, waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Deze trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.

Transportcapaciteit uitbreiden

51% van alle respondenten wil de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers, 52% wil transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% van de vervoerders in de Benelux zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie.

Vrachtuitwisseling

Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dit doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen op de markt, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.

Chauffeurstekort

Chauffeurstekort blijft de grootste bezorgdheid voor vervoerders 59% van de ondervraagde bedrijven zegt dat dit een grote impact had en heeft op hun activiteiten. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen, met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf: 36%.

Digitalisering

Twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft de vervoerders uit de Benelux, samen met die uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan om hun transportprijzen opnieuw te verhogen door het capaciteitstekort op de markt.

Meer informatie over Landelijke Belangen Vereniging (LBV):

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!