World Food Center moet kloof tussen producent en consument verkleinen
- 16 jan., 2015
- Agrofood & Biobased
- Bron: VMT
2015 wordt het jaar waarin het concept van het World Food Center verder wordt ontwikkeld vanuit een publiek private samenwerking.
Onno Franse, programmadirecteur Healthy Living and Environment bij Ahold en bestuurslid van het World Food Center (WFC), vertelde over de plannen tijdens het Nieuwjaarscafé van communicatie-adviesbureau Schuttelaar & Partners.
World Food Center
Het WFC moet een iconisch experience center worden in Ede. De Nederlandse agrifoodsector zal hier haar toonaangevende rol in de wereldwijde voedselvoorziening laten zien. Consumenten kunnen in het WFC zien en ervaren hoe voedsel wordt gemaakt, vanaf de grond tot de mond. Doel is om consumenten opnieuw in verbinding te brengen met hun voedsel. “De consument wantrouwt de voedselproducent, deze kloof willen we met het WFC dichten,” geeft Franse aan.
Trots
“We kunnen trots zijn op de Nederlandse agrifoodsector en tuinbouwbranche”, zei Franse tijdens het Nieuwjaarscafé. “Consumenten moeten dit ook inzien en om dat te bereiken, moeten bedrijven de handen ineen slaan. De organisatie van het WFC is al uit de startblokken, maar de samenwerking tussen bedrijven zal de impact vergroten.”
Door de totale omvang van de agrifoodsector te laten zien en beleven moeten Nederlanders trots worden op de sector. Volgens Franse werkt het concept alleen als in het WFC het hele verhaal wordt verteld en daarvoor is de steun van verschillende partijen in de keten nodig. Daarnaast moeten bedrijven met ervaring in gaming, de beleving voor de bezoeker vergroten.
Publiek Private samenwerking
Vanaf voorjaar 2015 zal de Publiek Private Samenwerking (PPS) van start gaan. Een kwartiermaker en experience developers zullen (clusters van) bedrijven bijstaan bij het ontwikkelen van unieke experiences binnen het WFC en de bijbehorende businesscase. Gezamenlijk bepalen de deelnemende bedrijven, Wageningen UR en andere initiatiefnemers het totaalconcept.
Bedrijven die interesse hebben in de publiek private samenwerking kunnen contact opnemen via wfc@ede.nl
“Het WFC laat op een eigentijdse manier de trots en innovatiekracht van de agrifoodsector zien en beleven. Daarmee draagt het bij aan maatschappelijke waardering en begrip van burgers en consumenten voor de hele voedselketen. Wij zijn trots dat wij hier aan mee mogen werken”, besloot Franse zijn betoog.
Impact op de toekomst
Het Nieuwjaarscafé stond in het teken van innovatie. Bedrijven presenteerden producten die impact kunnen hebben op de maatschappij van de toekomst.
Meer informatie over VERWIJDERD:
Bekijk het complete instantieprofiel