Zutphen en Wierden top gemeenten van Oost-Nederland
- 26 mrt., 2012
- Regionale ontwikkeling
Ambtenaren in Oost-Nederland zijn vriendelijk en denken mee met de ondernemer…als ze tenminste te bereiken zijn. Want op bereikbaarheid scoren ze slecht. Dat blijkt uit het Mystery Guest-onderzoek dat de Kamer van Koophandel Oost Nederland in 40 gemeenten heeft laten uitvoeren dooronderzoeksbureau SCC Consultancy.
KvK onderzoekt klantvriendelijkheid van 40 gemeenten
Met dit onderzoek wilde KvK in beeld brengen wat de effecten zijn van alle inspanningen die gedaan zijn om de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren. In de telefonische dienstverlening kwam Zutphen als beste uit de bus. De gemeente Wierden scoorde het beste in de beantwoording van e-mails.
Gaston Sporre, voorzitter van de Kamer van Koophandel Oost Nederland: “Samen met onze partners en de gemeenten hebben we de afgelopen jaren veel projecten op touw gezet om de relatie tussen overheid en ondernemers te verbeteren. In toenemende mate is de lokale dienstverlening een belangrijk thema geworden. Dit wordt nog eens versterkt door de huidige economisch moeilijke tijden waarin ondernemers juist van overheden verwachten dat die hen zoveel mogelijk helpen en daar van de vroege ochtend tot de late avond bovenop zitten.”
Eind vorig jaar bracht de Kamer van Koophandel de gemeenten op de hoogte van het onderzoek. In januari en februari werden de gemeenten per e-mail en telefoon benaderd met verschillende soorten ondernemersvragen, van het aanvragen van een vergunning tot informatie over bestemmingsplannen. Deze vragen zijn gebaseerd op de praktijk van alledag en samengesteld in samenspraak met werkgeversorganisaties. Aan alle gemeenten werden dezelfde vragen gesteld. Verschillende aspecten van het contact werden beoordeeld, zoals bereikbaarheid, kennis van zaken, vriendelijkheid en het meedenken met de ondernemer.
De hoogste score voor het telefonisch contact is een 7,65. Deze eerste plaats werd binnengehaald door de gemeente Zutphen. De gemiddelde score is een 6,4. De gemeente Wierden springt eruit bij de e-mailcontacten met een score van 9,44. De gemiddelde score is met 7,2 hoog te noemen.
Wat positief opvalt aan de resultaten is dat ambtenaren vaak een stapje extra doen om de ondernemer verder te helpen. Zij komen met extra informatie en denken mee over de plannen van de ondernemer. Grootste verbeterpunt is dan ook niet de kennis en medewerking van de ambtenaren, maar de bereikbaarheid. De scores van het onderzoek zouden aanzienlijk hoger uitvallen, als in alle gevallen de telefoon zou zijn aangenomen en als alle mails beantwoord zouden zijn.
Gaston Sporre, voorzitter van de Kamer van Koophandel Oost Nederland:
“Ik ben blij met de uitkomsten en hoop dat de gemeenten de adviezen ter harte zullen nemen om hun klantvriendelijkheid naar ondernemers nog verder te verbeteren en op een hoog niveau te houden. We zullen ervoor zorgen dat dit onderzoek geen eenmalige exercitie is, maar deze jaarlijks herhalen. “
Meer informatie over Kamer van Koophandel Kantoor Apeldoorn:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!