7 tips om met social media je bedrijf te laten groeien
- 30 jan., 2013
- Zakelijke dienstverlening
Heb je al ontdekt hoe je social media voor je bedrijf kunt inzetten om je bedrijf te laten groeien? Of gebruik je nog geen social media omdat je de voordelen niet kent òf het zakelijk nut niet inziet?
Misschien wil je wel maar weet je niet waar je moet beginnen door de grote hoeveelheid sociale netwerken zoals Twitter, Facebook LinkedIn, YouTube, Google+ en Pinterest.
Communiceer op social media platforms en laat je bedrijf groeien
- Je zorgt voor naamsbekendheid.
- Je toont je expertise.
- Je bouwt een netwerk op.
- Je deelt kennis en ervaringen.
- Je gaat met je relaties in gesprek.
- Je ontvangt aanbevelingen.
- Je wordt vrienden met je relaties en klanten.
Mijn ervaring
Ik moet eerlijk toegeven dat ik aanvankelijk sceptisch was over het gebruik van social media. Ik had diverse profielen maar deed er nauwelijks iets mee. Maar zaken doen in deze tijd is geen kwestie meer van het versturen van brochures. Als je met de tijd mee wilt gaan, aansluiting wilt houden bij de nieuwe generatie én zaken wilt blijven doen, dan is het gebruik van social media een must. Een jaar geleden ben ik dan ook gestart om serieus bezig te zijn met social media. Ik heb veel informatie gelezen en de nodige trainingen gevolgd en mijn ervaring is dat het ECHT werkt.
Het gebruik van social media is de kans om je bedrijf te laten groeien; zonde dus om deze kans te laten liggen.
Ik ben geen social media expert maar ik wil je graag enkele tips geven die je absoluut zullen helpen om je bedrijf een ‘boost’ te geven en de relatie met je klanten te versterken. Het zijn tips die ook mij erg geholpen hebben om verder te komen. En mijn ervaring is dat je gemakkelijk zelf aan de slag kunt met social media als je je houdt aan de tips. Het is niet alleen leuk maar het biedt veel nieuwe mogelijkheden.
7 tips om social media op een beheersbare en doeltreffende wijze te gebruiken
1. Bereid je voor
Kijk voordat je aan de slag gaat eerst waar je huidige klanten en doelgroep zich bevinden. Dit kan je eenvoudig doen door op Google hun naam in te typen. Je krijgt dan direct een beeld of ze gebruik maken van LinkedIn, Facebook, Twitter etc.
Investeer ook tijd om te achterhalen wat er op de verschillende platforms gecommuniceerd wordt en of dat overeenkomt met jouw doelstelling.
2. Start met één social media platform
Kies, op basis van de informatie uit je voorbereiding, één social media platform waarmee je wilt starten en waarop je je focust. Stort je niet direct op een aantal platforms tegelijk want dan raak je het overzicht kwijt. Je weet dan niet meer wat er op welk platform gebeurt waardoor het snel ondoorzichtig wordt.
3. Stel een tijdslimiet vast
Als je zou willen kun je uren bezig zijn met social media. Op zich een aardige manier om er goed bekend mee te raken maar deze tijd, energie en interesse heb je waarschijnlijk niet. Beter is het om een tijdslimiet vast te stellen waaraan je je wilt houden. Wanneer je bijvoorbeeld van plan bent om dagelijks een half uur bezig te zijn met social media, plan deze tijd hiervoor dan ook vrij in je agenda.
4. Stel je doelen vast
Nu je hebt bepaald hoeveel tijd je bezig wilt zijn met social media, is het belangrijk om vast te stellen welke doelen je wilt halen zodat je naar deze doelen toe kunt werken. Wat wil je bereiken met social media: ben je geïnteresseerd in het vinden van nieuwe klanten, het vinden van collega’s om mee samen te werken òf wil je jezelf als expert een positie geven in je branche? Hoeveel volgers wil je hebben, hoe vaak wil je een post plaatsen, over welke onderwerpen wil je communiceren?
Stel je doelen vast volgens de MAGIE formulering en plan controles in om de voortgang te meten.
5. Stel je aanpak vast
Er zijn honderden manieren om social mediasites te gebruiken voor je bedrijf en de ene manier is niet per definitie beter dan een andere. Gaat het je om het communiceren, wil je een nieuwsfeed bieden, wil je een mix van persoonlijke- en zakelijke informatie bieden? De sleutel tot succes is dat je je aanpak bepaalt: wat wil je met je doelen bereiken?
6. Maak en onderhoud je social media profiel
Zorg voor een volledig social media profiel. In je profiel kan je veel informatie over je bedrijf kwijt zoals biografie, missie/visie, website, werkwijze, producten, aanbevelingen etc. Zorg ervoor dat je je profiel volledig invult. Zet op de website van je bedrijf een link naar je social media profiel zodat mensen je kunnen volgen. En zorg er vooral voor dat je profiel altijd up-to-date is. Wanneer er iets wijzigt pas dit dan ook direct aan in je profiel.
Wanneer je al zover bent dat je op verschillende social mediaplatforms actief bent, wees er dan op bedacht dat de gegevens op al deze sites consistent zijn. Dit zorgt voor herkenning, een groot bereik en eenduidige communicatie met contactpersonen die op meerdere platforms in je netwerk zitten.
7. Gebruik een social media dashboard
Eén van de grootste uitdagingen in het gebruik van social media is timemanagement. Social media dashboards, zoals HootSuite of TweetDeck kunnen je helpen om je tijd efficiënter te beheren. Met deze hulpprogramma’s kan je waarschuwingen en meldingen instellen, groepen maken, activiteiten snel doornemen en updates inplannen waardoor je een deel van het social media proces automatiseert. Social media dashboards kunnen het gebruik van social media voor je bedrijf soepel en efficiënt maken.
Mijn vraag aan jou:
Wat zijn jouw ervaringen van het inzetten van social media voor je bedrijf? Als je nog geen social media gebruikt om je bedrijf te laten groeien, wat is hiervan dan de reden? Op deze pagina kun je meediscussiëren.
Dit artikel is geschreven door Ronald Dingerdis, Eigenaar van Dingerdis Customer Care. |
Meer informatie over DINGERDIS CUSTOMER CARE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!