Bepaal je prioriteiten in 3 stappen

  • Zakelijke dienstverlening

Iedereen heeft wel eens te maken met een lijst van activiteiten die afgehandeld moeten worden, maar waarvan je je afvraagt waar je moet beginnen. Prioriteiten stellen is de oplossing, maar hoe doe je dat precies?

Bepaal je prioriteiten in 3 stappen

Als je op de juiste manier je prioriteiten bepaalt wordt duidelijk wat ECHT belangrijk voor je is. Misschien eindigen niet de leukste zaken bovenaan je lijst, maar wel die zaken waar je de meeste waarde aan hecht.

Deze verschillende lijsten: ‘wat vind ik leuk om te doen’ én ‘wat is nodig om te doen’ worden nogal eens met elkaar verward waardoor je wel aan de leuke dingen werkt waarvan je veel energie krijgt, maar niet altijd aan de belangrijke dingen die je succes brengen.
Het is een keuze …… en niets moet natuurlijk.

Stappenplan

Gelukkig is er een beproefd stappenplan dat je helpt om je activiteiten op een juiste manier te prioriteren. Een handleiding om te komen tot een succesvolle implementatie van datgene wat voor jou ECHT belangrijk is.
Dit stappenplan werkt als volgt.

Stap 1. Ga er voor zitten

Zorg dat je de tijd neemt en ervoor gaat zitten. Plan het moment waarop je aan de slag wilt van tevoren in zodat je er bewust mee bezig kunt zijn en zorg ervoor dat je je door niets laat afleiden. Sluit bijvoorbeeld je mailbox en social media af en berg zaken die je afleiden op. Ga ergens zitten waar je geconcentreerd kunt werken.

Stap 2. Waar ga je voor (visie)

Heb je al een lijst met aandachtspunten die je moet aanpakken, dan weet je wat je de komende tijd te doen staat.
Sla deze stap dan over en ga direct naar stap 3.

Je leest door dus je moet je aandachtspunten nog op een rij zetten. Begin dan met het beantwoorden van de vraag: ‘waar ga ik voor?‘ òf ‘wat wil ik bereiken of oplossen?’ …. je visie. Als je duidelijk op je netvlies hebt waar je voor gaat schrijf je zoveel mogelijk punten op die je als hindernis ervaart om je doel te kunnen bereiken. Dingen waardoor succes kan omslaan in mislukking. Ook vragen die je hebt kan je aan de lijst toevoegen. Geef niet te snel op, ga er minimaal 5 minuten voor zitten en schrijf zoveel mogelijk op. Langere tijd is nog beter en niets is gek.

Stap 3. Prioriteer

Neem de eerste 2 aandachtspunten van je lijst en laat deze op je inwerken. Weeg voor jezelf af welke van de 2 voor jou het belangrijkst is; bij je keuze zet je de punt van je pen. Weeg het gekozen aandachtspunt nu af met het derde punt op je lijst en zet bij je keuze weer je pen. Handel op deze manier systematisch je hele lijst met aandachtspunten af. Uiteindelijk blijft je belangrijkste prioriteit over. Geef deze nummer 1. Begin nu weer bovenaan je lijst met het afwegen van de eerste 2 aandachtspunten en loop zo je hele lijst door. De prioriteit die nu als meest belangrijk overblijft geef je nummer 2. Ga op dezelfde door totdat al je aandachtspunten genummerd zijn.

Deze tip is geschreven door Ronald Dingerdis, eigenaar van Dingerdis Customer Care en auteur van het boek 'Leiderschap, makkelijker dan je denkt'

Meer informatie over DINGERDIS CUSTOMER CARE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!