Biedt E-Commerce in China een kans voor Nederlandse ondernemers?
- 12 sep., 2018
- Zakelijke dienstverlening
Het is de andere kant van de wereld, maar online is China niet zo ver weg. Steeds meer Nederlanders bestellen via Ali Express of lopen rond met een smartphone van Huawei. In 2017 bestelden Nederlanders online voor bijna 250 miljoen euro aan goederen op Chinese platforms, die daarmee een geduchte concurrent voor Nederlandse spelers vormen.
Waar de groei van het aantal domeinnamen in Europa al jaren rond de 2% schommelt is het .cn-domein inmiddels het grootste domein ter wereld met bijna 23 miljoen geregistreerde domeinnamen.
Angela-TabakMeer online vraag vanuit China
Minder bekend is de lijn de andere kant op: in 2017 waren er ruim 125 miljoen Chinese consumenten die online in het buitenland bestelden. Belangrijker is dat het land op online gebied nog veel groeipotentieel lijkt te hebben. Een kans voor Nederlandse online ondernemers? Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) vroeg het Angela Tabak van het Nederlandse adviesbureau Webshop in China. Zij adviseert Nederlandse webshops die hun producten aan Chinese consumenten willen verkopen.
Individuele website vrijwel kansloos
Met de sterke groei van het aantal .cn-domeinnamen lijkt het logisch om net als in Nederland met een website van start te gaan. Toch is dat voor buitenlandse ondernemingen vrijwel onbegonnen werk. “Een standalone website is een bijna onmogelijke route om marktaandeel te verwerven. Chinese consumenten hebben veel meer vertrouwen in de financiële zekerheid die platforms als Ali Baba bieden. Ook worden individuele sites in China makkelijk door de overheid geblokkeerd,” aldus Tabak. Alleen heel grote merken zoals Nike proberen de platforms te omzeilen.
Platforms duur, maar er zijn verschillen
Platforms als Ali Baba bieden zekerheid, maar vragen borg, huur en commissie. Er zijn naast de grote platforms ook een aantal gespecialiseerde platforms voor specifieke productgroepen. Daarnaast is er de socialmedia-app WeChat die relatief lage instapkosten kent. Hierdoor is de app aantrekkelijk voor kleinere ondernemingen en nichemerken.
Social is een must
Als je eenmaal een plek hebt om je producten te verkopen volgt de promotie. Social media en influencers zijn de aangewezen manier om je op de markt te begeven. “China is een veel collectivistischer samenleving dan Nederland. Mensen sharen onderling veel meer en wantrouwen individuele merken. Social marketing is in China daarom veel belangrijker dan in Nederland. Influencer marketing, in Nederland al enkele jaren een trend, is zelfs noodzakelijk. Zeker wanneer je een nichemerk hebt.”
Welke producten zijn interessant?
Nederland heeft in China een betrouwbare reputatie. Dat is vooral te danken aan de melkpoeder die enkele jaren terug massaal geïmporteerd werd nadat Chinese melkpoeder vervuild bleek. Daarbuiten is ons land minder bekend dan bijvoorbeeld Duitsland. Productgroepen die het naar verwachting de komende jaren goed doen op de Chinese markt zijn volgens Tabak onder meer mode, persoonlijke verzorging, design, interieur, sportartikelen, zoetwaren en biologische producten. Ook baby- en moederproducten zijn erg interessant nu de éénkindpolitiek afgeschaft wordt.
Merkgeschiedenis is sleutel tot succes
Tabak: “Als Chinese consumenten eenmaal iets ontdekken, gaat het meteen heel hard. Wat 3 jaar geleden een kans was, kan daarom nu al verzadigd zijn. Ze zijn erg kritisch op merken. Chinezen willen veel weten van het verhaal achter je merk. Heb je een merkgeschiedenis? Hoe doet het merk het in het thuisland? Hoe denken mensen daar over je merk? Je moet echt niet de illusie hebben dat je met een merk dat hier niet loopt, daar succesvol kunt zijn.”
Wat Nederland kan leren van China
Tot slot: wat doet men in China online beter dan in Nederland? Tabak: “In Nederland heeft ieder merk een eigen app en website met eigen login. In China heb je bijna altijd genoeg aan de login voor WeChat. Dat zou de customer journey voor een online aankoop ook in Nederland veel makkelijker maken. Vooral voor startende ondernemers, omdat het de drempel om een nieuw product bij een nieuwe aanbieder af te nemen sterk verlaagt.”
Lange adem vereist
China biedt Nederlandse online ondernemers dus kansen te over, maar het is een heel andere online wereld met eigen spelregels Tabak: “Om te ondernemen in China moet je een lange adem hebben. Het kan snel gaan, maar het kan ook een paar jaar duren voor het rendement komt.”
Meer informatie over SIDN :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!