De verborgen risico’s van servicekosten
- 5 dec., 2012
- Financieel & Juridisch
Indien u zakelijk een kantoor, winkel of bedrijfsruimte huurt, betaalt u vaak servicekosten. Deze kosten voor “gemeenschappelijke diensten in het pand” komen bovenop de huurprijs.
Het overgrote deel van deze - vaak forse - kostenpost is voor gebruik van gas en elektra. Overige kosten die hier onder kunnen vallen, zijn bijvoorbeeld klein onderhoud aan installaties, tuinonderhoud en schoonmaak van de algemene ruimtes in het pand.
Normaal gesproken betaalt u per betaalperiode een voorschot en wordt er eenmaal per jaar, op basis van werkelijke kosten, met u afgerekend.
De risico’s voor u
Helaas verkijken huurders zich nog al eens op deze verborgen kostenpost. Wat gaat er bijvoorbeeld vaak mis in het nadeel van u als huurder?
- Er wordt (bewust of onbewust) door de verhuurder of zijn bedrijfsmakelaar een heel laag voorschot aan servicekosten gevraagd, wellicht als lokkertje om de ruimte aan u te verhuren. Een jaar later krijgt u de rekening gepresenteerd in de vorm van een forse naheffing, waarna vaak ook nog een verhoging van het voorschot volgt. Zeer recent is een rechtszaak hierover - na heel veel moeite - door een huurder gewonnen. Als gevolg zijn de bedragen in het voordeel van deze huurder flink afgezwakt.
- De verhuurder heeft op dit punt de administratie niet op orde en confronteert u, soms jaren later, met hoge naheffingen. De onderbouwing is dan vaak ondoorzichtig en niet meer voor u te controleren. Juridisch heeft u als huurder vaak geen poot om op te staan, en daarbij is het de vraag of u er zin in heeft een rechtszaak te beginnen over bijvoorbeeld € 5.000,- ?
- Het is compleet onduidelijk hoe er wordt omgegaan met de servicekosten die op het pand rusten wanneer een gedeelte van het pand leeg staat. Welke kosten betaalt de eigenaar? Hoe weet u zeker dat u niet voor de leegstand betaalt.
Voorschot servicekosten bestuderen
Het is erg verstandig als huurder hierbij stil te staan. Zo kunt u op voorhand een gespecificeerd kostenoverzicht opvragen van de daadwerkelijk gemaakte kosten en het voorzieningenniveau over het laatste hele jaar (nu zou dat bijvoorbeeld 2011 zijn). Ook is het raadzaam de bijbehorende prijzen te benchmarken. Door dit vooronderzoek voorkomt u hoge naheffingen en zijn uw bedrijfskosten evenrediger verdeeld over de jaren heen. Kan de verhuurder geen accuraat en recent antwoord geven op deze vraag, dan moet u zich wellicht nog eens achter de oren krabben of u dat pand dan wel wilt huren.
Maak ook dit onderwerp dus een punt van gesprek tijdens de onderhandelingen. Het kan een hoop ellende voorkomen.
Ken uw rechten en opties, laat u goed voorlichten en bijstaan. Nadenken op voorhand loont!
Deze ondernemerstip is geschreven door John Walravens van Walravens Advies. |
Meer informatie over WALRAVENS ADVIES:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel