December een topmaand voor relatiegeschenken
- 22 nov., 2017
- Zakelijke dienstverlening
Relatiegeschenken zijn geen nieuwe trend: al eeuwenlang worden bepaalde artikelen en cadeaus uitgedeeld aan belangrijke werknemers, klanten of partners. Maar hoe komt dat eigenlijk?
Waarom zou je kiezen voor het uitdelen van relatiegeschenken en waarom is december een echte topmaand voor dit type geschenken? Vragen waar we een antwoord op zoeken.
De kracht van het relatiegeschenk
De grote kracht van een relatiegeschenk is het feit dat in de regel jouw logo op het item gedrukt staat. Zeker als het dan gaat om een bruikbaar en praktisch cadeau dat de ontvanger dagdagelijks kan gebruiken mist dat zijn effect niet. Jouw bedrijf krijgt een constante boost elke keer het product gebruikt wordt en bovendien blijf je zo ook top of mind. Weinig verwonderlijk dan ook dat volgens onderzoek een belangrijk deel van de ontvangers van relatiegeschenken van merk zouden veranderen als de kasn zich voordoet. De retentiegraad is simpelweg indrukwekkend. Volgens recent onderzoek kan zowat 75% van de mensen zich tot 2 jaar na datum nog altijd herinneren van welk bedrijf hij of zij een bepaald geschenk heeft ontvangen. Zelfs zonder duidelijk logo heeft het dus ook enkel voordelen om relatiegeschenken uit te delen. Vrij goedkoop trouw kopen en dat nog fiscaal kunnen aftrekken. Perfect toch?
Fiscaal voordelig
December is de maand bij uitstek om relatiegeschenken, die je bijvoorbeeld bij Maxilia kunt vinden, uit te delen. Niet alleen is het de eindejaarsperiode en horen cadeaus daar nu éénmaal bij, bovendien is het uitdelen van relatiegeschenken ook fiscaal aantrekkelijk. De btw op relatiegeschenken kan je immers aftrekken van de winst die gemaakt is. Klinkt te mooi om waar te zijn? Nochtans is dat echt het geval ook al moet je wel rekening houden met een tweetal uitzonderingen. Zo mag de btw niet worden in mindering gebracht als de ontvangers van het geschenk minder dan 30% BTW kunnen aftrekken bij het zelf kopen van het geschenk. Ten tweede mag de kostprijs van het relatiegeschenk niet boven een bepaald drempelbedrag liggen. Gezien die drempel op 227 euro ligt hoef je je daar nog niet meteen zorgen over te maken. Dat flesje champagne mag gerust.