Dertien handige tips van VNO-NCW voor ondernemers met brexit-angst
- 5 mrt., 2019
- Zakelijke dienstverlening
Op 30 maart aanstaande kunnen er slagbomen staan voor de veerboot naar Groot-Brittannië. De helft van de Nederlandse ondernemers die handelt met het Verenigd Koninkrijk (VK) is niet of nauwelijks voorbereid op een eventueel ‘harde’ brexit. Dertien tips om alsnog brexit-ready te worden.
VNO-NCW Brabant Zeeland stelde in samenwerking met Loek Caris, sector Econoom Thema’s bij ABN AMRO, een aantal nuttige tips op. Wij hebben hieronder de verkorte versie voor u op een rij gezet.
TIP #1 Bezoek de digitale brexitloketten
Ondernemers die zich willen oriënteren op de brexit kunnen terecht bij de volgende digitale ‘brexitloketten’:
TIP #2 Vraag een EORI-nummer aan
Een eori-nummer (economic operators registration and identification) is een Europees douane-identificatienummer. Zonder dit nummer kunnen bedrijven geen goederen invoeren van of uitvoeren naar landen die niet tot de Europese Unie (EU) horen. Het aanvragen van een kosteloos eori-nummer kost normaliter een week, maar als alle bedrijven zich in de laatste week voor de brexit bij het loket melden, ontstaan er lange wachttijden.
TIP #3 Is er een WTO-tarief van toepassing?
Bij een harde brexit gaan het VK en de EU in aantal gevallen WTO-invoertarieven heffen op elkaars producten. In de gebruiksvriendelijke WTO-database van de Britse douane kunt u opzoeken of uw exportgoederen straks belast worden. Precies dezelfde WTO-tarieven zal de EU gaan hanteren voor importgoederen. Op diensten zijn geen WTO-tarieven van toepassing.
TIP #4 Verleg of deel de brexit-pijn met de leverancier of afnemer
Bedrijven die exporteren kunnen proberen zoveel mogelijk Ex Works te verkopen terwijl bedrijven die importeren het beste Delivery Duty Paid kunnen kopen. Waarbij het uiteraard de vraag is of de tegenpartij hier volledig toe bereid is. Evenwel: in een duurzame handelsrelatie gun je elkaar in goede tijden een fair deel van de winst. In slechte tijden zouden handelspartners daarom ook het verlies moeten delen.
TIP #5 Wees bewust van de rol van de wisselkoers
Sinds de Britten voor uittreding hebben gestemd op 26 juni 2016, is de euro 16 procent in waarde gestegen ten opzichte van het pond. Als de kans op een ‘zachte’ brexit uit de koers verdwijnt, wordt de euro nog duurder, zo verwacht ABN AMRO. Importeurs die in ponden afrekenen, lijken op papier spekkoper, maar dat kan in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Britse fabrikanten stoppen veel grondstoffen en -halffabricaten uit de EU in hun producten. Britse producten kunnen daarom duurder worden als ze in de EU worden verkocht.
TIP #6 Combineren van zendingen kan lonen
Bij kleine zendingen kunnen de inklaringskosten bij export, maar ook bij import, flink oplopen. Berenschot berekent dat de fictieve perenteler zijn margeverlies op de perenexport van een pallet peren naar het VK kan dempen van 7,0 procent marge naar 4,9 procent marge als hij zijn perenexport combineert met drie pallets van andere telers. De inklaringkosten van een zending peren is met EUR 159 relatief hoog. Dan scheelt het combineren van zendingen behoorlijk.
TIP #7 Probeer voorraden aan te leggen
Voor niet-bederfelijke goederen die just-in-time geleverd moeten worden, is het aanleggen ‘aan de andere kant van de slagboom’ van een voorraad van enkele dagen tot enkele weken verstandig.
TIP #8 Besteed het papierwerk uit
Het uitbesteden van deze administratieve processen aan een douane-agent of expediteur bespaart tijd en fouten en geeft gemoedsrust. Maar gratis is het niet: volgens Berenschot kost deze uitbesteding al snel 3 procent van de uitvoer- of invoerwaarde. Het is dus belangrijk om te weten of de productmarge dit kan verdragen.
TIP #9 Digitaliseer de documentenstroom
De grootste vertraging gaat zitten in het niet op orde hebben van de documenten die nodig zijn om goederen in of uit te voeren. Maar er is hoop: vóór 29 maart wordt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om de douaneformaliteiten voor shortseaverkeer (containers) en ferryverkeer (vrachtwagens) 100 procent digitaal en geautomatiseerd af te handelen via het Portbase-systeem.
TIP #10 Ongbegeleid vervoer: vooreel en nadeel
Het zogeheten ‘begeleid vervoer’, oftewel de oplegger met truck en chauffeur, kan na 29 maart in een file voor de veerboot belanden. Ferry-operators gaan het gebruik van Portbase (zie tip 9) verplicht stellen. Vrachtwagens met lading waarvan de douaneformulieren niet digitaal op orde zijn, komen na de brexit de terminals niet op. Onbegeleid transport kan soelaas bieden. “Bij onbegeleid transport heb je niet de kosten van de wachtende truck met chauffeur. De vrachtwagenlading gaat zonder truck en chauffeur de ferry op, en wordt deze bij aankomst door een lokale vervoerder bij de ferry aangekoppeld en verder vervoerd”, zo licht transportdirecteur Scholten toe.
TIP #11 Exporteer je? Verdiep je in de Britse BTW
De mogelijkheid om de btw te verleggen naar de afnemende ondernemer in het Verenigd Koninkrijk verdwijnt bij een harde brexit. Dit houdt in dat je je als ondernemer moet registreren in het Verenigd Koninkrijk voor de btw én dat je hiervoor aangifte moet doen. Mogelijk komt er, tot het einde van het jaar, een vorm van overgangsrecht. Dit komt erop neer dat voor de belastingen wordt gedaan alsof het VK de Europese Unie nog niet verlaten heeft. Met het overgangsrecht hebt je langer de tijd om je voor te bereiden. Bovendien wordt zo voorkomen dat bedrijven in één boekjaar met verschillende belastingregels te maken krijgen.
TIP #12 Importeer je? Verdiep je in productaansprakelijkheid
Bij een harde brexit verschuift de productaansprakelijkheid van de fabriek naar het bedrijf dat importeert. De Britse fabrikant behoort namelijk niet meer tot de EU, de Nederlandse importeur nog wel. Bent u importeur van producten uit het Verenigd Koninkrijk, controleer dan jouw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en productaansprakelijkheidspolis. Zorg ervoor dat je nieuwe ‘eigen’ aansprakelijkheid voor producten uit het VK ook verzekerd worden op die verzekeringen.
TIP #13 Zoek hulp, er is subsidie voor
Blijf je met een ongerust gevoel zitten? Veel brancheverenigingen hebben een of meer beleidsmedewerkers die antwoord kunnen geven op sectorspecifieke vragen. Is er maatwerk nodig, dan kun je een specialist in de arm nemen. Er is geen register van brexit-deskundigen, maar een aantal accountantskantoren, transportbemiddelaars en organisatieadviesbureaus heeft inmiddels aardig wat kennis opgebouwd. De overheid helpt een handje.
Meer informatie over VNO-NCW Brabant Zeeland:
Bekijk het complete instantieprofiel