E-rijden wordt duurder voor ondernemers
- 9 mrt., 2020
- Zakelijke dienstverlening
Ondernemers kopen een auto op naam van het bedrijf. Rijden met een auto op de zaak heeft fiscale consequenties. Allereerst betekent het voor de zaak een investering waarbij een jaarlijkse afschrijving geldt.
Belangrijk item is heden ten dage de vraag of het een brandstof of elektrische auto betreft. Een hybride vorm is overigens ook nog mogelijk.
Emissievrij
Het grote voordeel van een volledig elektrische auto is het emissievrij rijden. Dit betekent dat er een hogere aanschafprijs geldt in vergelijking met een niet elektrische auto. Dit wordt wel gecompenseerd doordat je geen bpm en mrb betaalt. Belasting personenauto’s en motorrijwielen is een eenmalige post echter de motorrijtuigenbelasting dient maandelijks of per kwartaal betaald te worden. Vooral voor diesel auto’s is deze belastingvorm fors.
2025
Vanaf 2025 ga je overigens wel bpm en mrb betalen. Het huidige voordeel is daarom vier jaar. Ook verzekeringspremies zijn duurder vanwege de hogere aanschafprijs. Een allrisk autoverzekering direct afsluiten is aan te bevelen omdat de elektrische accu veel duurder is dan een accu in een benzine of diesel auto. Als er wat met de auto gebeurt, ben je verzekerd voor deze hogere kosten.
MIA
Het kopen van een auto op de zaak leidt bij een elektrische auto tot een Milieu-Investeringsaftrek en levert een aftrekpost op van 27 procent van de aanschafprijs met een maximum van €40.000. De aftrek is dus maximaal €10.800. De afschrijving van de auto is per jaar nog steeds 20 procent van de aanschafprijs. De prijzen zijn wel gebaseerd exclusief btw.
Bijtelling
Wordt de auto van de zaak ook privé gebruikt dan krijgt je te maken met de bijtelling. Zakelijk een elektrische auto leasen is voordeliger vanwege de korting op de bijtelling privégebruik. Per 2020 is er een bijtellingstarief van 8 procent. Dit percentage wordt elk jaar verhoogd met 4 procent tot maximaal het 22 procent tarief wat ook geldt voor niet-elektrische auto’s. In 2026 is er geen voordeel meer.
Aanschafprijs
Het bijtellingstarief van 8 procent in 2020 geldt tot een aanschafprijs van €45.000. Een bedrag boven genoemd bedrag betekent een bijtellingstarief van 22 procent. Vanaf 2021 wordt het bedrag verlaagd naar €40.000. Een auto van 55.000 betekent een bijtelling van €3.600 plus €1.100 voor 2020.
Voor de eerste E-rijders wordt het privé rijden duurder. Was het bijtellingstarief 4 procent, dan wordt dat al verdubbeld in 2020. Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45 duizend volledig elektrische personenauto’s. In 2019 waren elektrische auto's goed voor ongeveer 10 procent van de totale autoverkoop. De veranderende regels zullen volgens brancheorganisaties zorgen voor een daling in de verkoop van elektrische voertuigen. De populairste automerken in Nederland waren Volkswagen, Opel en Tesla.