Evenement organiseren: Een goed communicatietraject is het halve werk!
- 22 mei, 2018
- Zakelijke dienstverlening
Iedereen die ooit een evenement heeft georganiseerd kent het wel: de angst voor een lage opkomst. Een goed communicatietraject kan helpen. Door duidelijk te communiceren creëer je betrokken gasten die je enthousiast maakt en naar het event toe laat leven.
Daarnaast zorgt het natraject ook voor een blijvende herinnering. En dat is nu precies hetgeen dat een event onvergetelijk maakt. Klinkt logisch natuurlijk, maar hoe zorg je nu voor zo’n effectief communicatietraject? Volgens de Arjan van Dijk Groep start het allemaal met een goed concept dat aansluit bij de doelgroep van het evenement zoals vormgegeven tijdens de brainstormsessie. Je doelgroep en het overkoepelde thema geven immers vorm aan je communicatietraject.
In dit artikel legt het evenementenbureau je uit hoe jij kunt zorgen voor betrokken gasten en een hoge opkomst voor je event.
Save the date!
Voor een zo hoog mogelijke opkomst is het belangrijk dat je vroeg in contact komt met je doelgroep en deze op tijd op de hoogte brengt van het evenement. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om deze dag vrij te houden of tijd vrij te maken. Maar hoe zorg je er dan voor dat mensen deze dag dan ook daadwerkelijk vrij houden? Maak een Save the Date! Je kunt deze op verschillende manieren vormgeven. Belangrijk om te vermelden zijn natuurlijk de datum en de tijd van het event. Niet minder belangrijk is het om ervoor te zorgen dat je de aandacht wekt, want dat zorgt voor nieuwsgierige gasten. Afhankelijk van het thema, het bedrijf en het type gasten maak je een keuze voor een passende Save the Date.
De uitnodiging
Als het goed is heb je je gasten nieuwsgierig gemaakt met de Save the Date. Laat ze niet te lang in spanning en verstuur kort daarna de uitnodiging. Het overkoepelende thema moet ook terugkomen in de uitnodiging. Zo zorg je voor een zichtbaar verband tussen de Save the Date en de uitnodiging. Een paar belangrijke punten die in de uitnodiging opgenomen moeten worden zijn: datum, tijd, locatie, aanleiding van het evenement, de aanmeldprocedure en de uiterste aanmelddatum. Als organisator van een evenement kun je de aanmeldingen zelf bijhouden, maar je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een deelnameregistratie website.
Herinnering
Het is ongeveer 2 weken geleden dat de uitnodiging is verstuurd. Nog 1 week tot de uiterste aanmelddatum. Hoe staat het met de aanmeldingen? Stuur je gasten nog een herinnering. Zorg er met deze herinnering voor dat je de gasten die zich nog niet hebben aangemeld overtuigt. Je kunt ze overtuigen door bijvoorbeeld een tipje van de sluier op te lichten. Vertel welke artiesten er komen of welke sprekers zijn uitgenodigd. Laat je gasten zien dat ze dit event niet mogen missen, bijvoorbeeld door een leuke video te maken.
Leuk dat je er was!
Het compleet uitgewerkte communicatietraject heeft pas echt zin gehad als je je gasten achteraf ook betrokken houdt. Laat ze zien dat het wordt gewaardeerd dat ze er waren. Stuur een week na het evenement een bedankje. Mooi als dit aansluit bij het thema en ze herinnert aan het evenement!
Meer informatie over ARJAN VAN DIJK GROEP:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel