Hoe licht je medewerkers in over veranderingen
- 26 mrt., 2014
- Zakelijke dienstverlening
Je organisatie is contstant in ontwikkeling. Processen worden regelmatig onder de loep genomen en efficiënter ingericht. Maar wanneer kun je nu het beste je medewerkers inlichten?
Je medewerkers licht je meestal pas in bij het uitvoerstadium. Dat kan veel eerder, want hoe eerder en beter jij je medewerkers inlicht bepaald óf en hoe zij hieraan meewerken. Het verschil tussen informeren (mededelen) en communiceren is hierbij van belang.
Aandacht krijgen én houden
Je krijgt én houdt de aandacht van je medewerkers als je ze weet te prikkelen/verleiden. Dit kan alleen als je weet wat je medewerkers beweegt. Wat vinden en voelen ze? Wat zijn voor hen de voor- en nadelen van een verandering? Waarom zouden ze hun werkwijze wel of niet veranderen? Als je weet wat je medewerkers drijft en tegenhoudt kan je ze beter 'beïnvloeden'.
Boodschap aantrekkelijk maken
Om je boodschap aantrekkelijk te maken hebben wij een aantal tips voor jou:
- Spreek tot de verbeelding met beelden en/of een metafoor in plaats van veel tekst.
- Zonder herhaling geen herinnering. Zonder herhaling geen herinnering. Zonder herhaling...
- Zorg voor een heldere kernboodschap en houdt het doel zichtbaar.
Conclusie: Zorg dat je weet hoe je mensen kunt raken, verpak je boodschap aantrekkelijk en blijf herhalen!
Het volgende filmpje, van 'Maatschap voor Communicatie' illustreert hoe jij jouw achterban op een effectieve manier kunt bereiken.
Deze ondernemerstip is geschreven door Suzan Wijnbergen - de Feijter, eigenaresse van Service2Office en OPmaat Advies |
Video bij artikel
Meer informatie over GROEIKOMPAS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel