Met een nieuwe domeinnaam in Google? Hier moet je op letten.

  • Zakelijke dienstverlening

Bedrijven houden vast aan de domeinnaam waarin geïnvesteerd is. Toch zijn er gevallen waarin bedrijven kiezen voor een nieuwe domeinnaam. Hoe pak je zoiets aan?

Met een nieuwe domeinnaam in Google? Hier moet je op letten.

Je domeinnaam is een handelsnaam. Een handelsnaam die business oplevert en daarom waarde vertegenwoordigt. Niet alleen naar klanten toe, maar ook technisch in bijvoorbeeld Google of in het gebruik van mailadressen voor klantcontact. Het is daarom begrijpelijk dat bedrijven vasthouden aan de domeinnaam waarin geïnvesteerd is. Toch zijn er gevallen waarin de voordelen van een overgang opwegen tegen de nadelen. Welke gevallen zijn dit en hoe pak je zoiets aan?

Waarom wijzigen?

Stel: je bent ooit begonnen met de klinkende domeinnaam Franks-garage-nieuwegein.nl. Destijds misschien een prima naam, maar inmiddels is je zaak fors uitgebreid en heb je meerdere vestigingen. Reparaties zijn niet langer je voornaamste activiteit. Je verkoopt nu vooral occasions. Daarvoor hanteer je op je locaties al enige tijd de naam occasionsvanfrank.nl. Die geeft beter weer wat je doet en ook dat je het niet alleen in Nieuwegein doet. Internetgebruikers klikken daardoor sneller op een link naar je site. Reden genoeg om je domeinnaam aan te passen.

Het gevaar: de ranking

Helaas kan het internet niet zo goed met verandering omgaan als je wellicht zou denken. Bestaande klanten herkennen je naam niet meer. Google toont je site niet meer op de eerste pagina en mail komt niet meer aan. Een voorbeeld van wat je kunt verliezen is het verhaal van de Britse krant The Guardian. De illustratie hierboven geeft weer wat er gebeurde met haar zichtbaarheid in Google toen zij overstapte van theguardian.co.uk naar theguardian.com.

Domeinnaam eerst!

Wat niet hielp in dit geval is dat The Guardian niet alleen het domein, maar tegelijkertijd óók de website veranderde. Daardoor kwamen bezoekers niet op dezelfde pagina uit als voorheen, wat leidde tot snel wegklikken en meer afbreuk deed aan de pagina. Belangrijkste advies van experts is daarom de domeinnaam eerst te wijzigen en pas na een maand of 3 iets aan de website te veranderen. Als de nieuwe domeinnaam is opgepakt door Google. Helaas veranderen veel bedrijven hun domeinnaam als onderdeel van een grotere rebranding en veranderen zij dus beiden tegelijkertijd. Dat vergroot verwarring bij gebruikers en leidt tot meer afhakers.

Redirecten: doe het goed!

Natuurlijk ga je de oude domeinnaam redirecten naar de nieuwe. Belangrijk is dat je dit zorgvuldig doet. Dus: heb je een pagina waar je een specifiek model auto’s verkoopt (vb. Ford Focus)? Zorg dan dat de redirect op precies die pagina uitkomt en niet op Ford algemeen. Bezoekers zien dan namelijk iets anders dan zij verwachten en dat beïnvloedt hun beleving. Zorg dat je van tevoren alle ‘inbound links’ van andere sites geïnventariseerd hebt en behandel deze extra zorgvuldig. Deze links werkend houden is cruciaal.

Gebruik de handleiding

Google heeft een handleiding voor het wijzigen van een domeinnaam. Volg deze nauwgezet.

Meer informatie over SIDN :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!