Preventief onderhoud voorkomt ongeplande stilstand

  • Automotive

Ongeplande stilstand kan in veel gevallen worden voorkomen. Dat blijkt uit een studie van Volvo Trucks. Op lange termijn is het de bedoeling om ongeplande stilstand volledig te doen verdwijnen.

Preventief onderhoud voorkomt ongeplande stilstand

Een belangrijke rol hierin speelt de online connectiviteit van trucks: een ontwikkeling die veel mogelijkheden biedt op het vlak van preventief onderhoud.

Ongeplande stilstand is één van de ernstigste problemen waarmee een transportbedrijf te maken kan krijgen. Afgezien van het ongemak voor de chauffeur brengt een dergelijke stilstand ook bijkomende reparatiekosten en gemiste transportinkomsten met zich mee en, in het slechtste geval, reputatieschade bij de klant.

“Aangezien de transportsector met zeer kleine marges werkt, komt ongeplande stilstand hard aan. Daarom moeten we beter inzicht krijgen in het ontstaan van ongeplande stilstand. Zo kunnen we de productiviteit van klanten en chauffeurs, en dus de rentabiliteit verhogen”, aldus Hayder Wokil, Director Quality & Uptime bij Volvo Trucks.

“Ongeplande stilstand komt hard aan. Daarom moeten we beter inzicht krijgen in het ontstaan van ongeplande stilstand.”

Om te achterhalen hoe de productiviteit van transportbedrijven kan worden verhoogd, hield Volvo Trucks een grootschalige enquête. Over een periode van vijf jaar werden dagelijks gegevens verzameld van gebruikers van 3.500 Volvo-trucks. Op basis van deze statistische gegevens werden geavanceerde simulaties gemaakt. Aan de hand van mogelijke onderhoudssituaties werd nagegaan hoe, waarom en wanneer vrachtwagens met ongeplande stilstand te maken kregen. Het doel was te achterhalen hoe ongeplande stops vermeden kunnen worden.

“Uit de studie bleek duidelijk dat een betere onderhoudsplanning mogelijk is, door de inzet van de truck en de huidige status van de verschillende belangrijke onderdelen van het voertuig te volgen. We schatten dat we het aantal ongeplande stops met 80% kunnen verlagen als de vrachtwagen consequent wordt onderhouden, rekening houdend met de werkelijke behoeften”, aldus Hayder Wokil.

Connected trucks: dé oplossing voor maximale beschikbaarheid

Er zijn twee vereisten om het aantal ongeplande stops te kunnen verlagen: de onderhoudsbehoeften moeten goed worden voorspeld en het onderhoud moet op elke vrachtwagen afzonderlijk worden afgestemd. Dat is mogelijk nu vrachtwagens online verbonden zijn met de werkplaats.

"We schatten dat we het aantal ongeplande stops met 80% kunnen verlagen als de vrachtwagen consequent wordt onderhouden."

“Zo kan een monteur op afstand zien hoe de vrachtwagen dagelijks wordt gebruikt, het onderhoudsschema bekijken en onderdelen vooraf bestellen. Maar er is meer: gepland onderhoud kan worden uitgesteld als de monteur vaststelt dat de verschillende onderdelen van de truck minder snel slijten dan verwacht. Daardoor kan tijd worden bespaard, zowel voor het transportbedrijf als voor de chauffeur”, aldus Hayder Wokil.

Hoewel Volvo Trucks een enorme vooruitgang op dit vlak heeft geboekt, vindt Hayder Wokil dat de ontwikkeling van preventief onderhoud nog altijd in de kinderschoenen staat: “Er is een enorm potentieel op dit vlak. Connected trucks zijn de oplossing voor het voorkomen van ongeplande stilstand in de toekomst”, aldus Hayder Wokil.

Feiten Ongeplande stilstand

  • De truck kan geen geplande opdracht uitvoeren wegens een defect aan de truck. Dit is het tegenovergestelde van een truck die wel beschikbaar is voor een transportopdracht (doorgaans ‘uptime’ genoemd).
  • Uit een studie van Volvo Trucks blijkt dat de gemiddelde kosten van ongeplande stilstand ongeveer € 1.000 bedragen voor een Europees transportbedrijf (dit is inclusief de directe kosten zoals afslepen en herstellen, administratieve kosten, eventuele boetes en gemiste transportinkomsten, maar exclusief een beschadigde lading of verloren inkomsten door reputatieschade).

Zo verliep de enquête:

  • De enquête (evaluatie en simulatie) werd uitgevoerd door de afdeling Advanced Technology & Research (ATR) van de Volvo Group, waarbij o.a. ook onderzoek gedaan werd naar uptime- en aftermarket-oplossingen.
  • Gebaseerd op de gegevens van dagelijkse gebruikers van 3.500 Volvo-trucks, verzameld over een periode van vijf jaar. De voertuigen legden elk meer dan 120.000 km per jaar af.
  • Op basis van de gebruikersgegevens werden simulaties gemaakt om te achterhalen hoe ongeplande stilstand vermeden kan worden.
  • Voorbeelden van vergaarde kennis: inzet van trucks, onder andere ten aanzien van remgebruik, defecten, etc.

Connected trucks:

  • Maakt communicatie op afstand mogelijk
  • Biedt diverse mogelijkheden: voor transportbedrijven, chauffeurs, onderhoudswerkplaatsen en de maatschappij in het algemeen (in de vorm van een hogere productiviteit voor de transportsector, met een betere verkeersstroom en een lagere belasting op het milieu)
  • Online connectiviteit maakt verschillende diensten van Volvo Trucks Services mogelijk, bijvoorbeeld op het vlak van transportbeheer, brandstofbeheer en services ten aanzien van beschikbaarheid
  • Alle Volvo-trucks (FH16, FH, FM, FMX, FE en FL) kunnen aangesloten worden op de online diensten van Volvo Trucks

Meer informatie over BLUEKENS TRUCK EN BUS B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!