Recessie geeft managers nieuw inzicht bij samenstellen wagenpark

  • Automotive

Terwijl de economische recessie voortduurt, merken steeds meer bedrijven en consumenten dat men naarstig op zoek moet naar manieren om geld te besparen om de financiën op orde te houden.

Recessie geeft managers nieuw inzicht bij samenstellen wagenpark

Uit een recent onderzoek van KPMG is gebleken dat voor negentig procent van de topmanagers in het huidige bedrijfsleven brandstofefficiëntie het belangrijkste criterium is bij het aanschaffen van bedrijfsauto’s. Waar in het verleden vooral de rij-prestatie en het comfort voor veel bestuurders het belangrijkste aspect van hun nieuwe aanwinsten was, lijken mensen in het huidige tijdsgewricht vooral te letten op het brandstofverbruik van de wagen die ze kopen.

Hogere benzineprijzen

De laatste jaren zijn de benzine- en dieselprijzen enorm gestegen, waardoor eenzelfde ritje, zoals bijvoorbeeld het woon-werkverkeer, veel duurder is geworden. Zowel mensen die dagelijks de auto gebruiken, als bestuurders die alleen de auto pakken bij speciale gelegenheden merken dit in de portemonnee. Autofabrikanten zijn slim op deze ontwikkeling ingesprongen door bij de ontwikkeling van hun nieuwe modellen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Honda CRV, hoger in te zetten op efficiëntie. Ook wordt in reclamecampagnes steeds vaker de nadruk gelegd op het lage brandstofverbruik van de wagens.

Energiezuinige stand

Los van het gebruik van lichtere materialen en een scherper oog voor aerodynamica bij het ontwerpen van de nieuwe modellen zijn veel auto’s tegenwoordig ook uitgerust met een energiezuinige stand. De Honda CRV 2013, bijvoorbeeld, kan met één druk op de grote groene ECON-knop in een efficiëntere modus worden gezet, waardoor onder andere de airco en de cruise control minder energie gaan verbruiken.

Hoewel voor lang niet iedereen het milieu de voornaamste reden zal zijn voor het kopen of leasen van een zuinige auto, lijkt het erop dat de economische crisis toch op zijn minst één gunstige bijwerking zal hebben: een verlaging van de uitstoot van uitlaatgassen. Aan de resultaten van het onderzoek van KPMG is te zien dat managers in ieder geval het goede voorbeeld geven.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!