Snel en succesvol een bedrijf starten
- 12 dec., 2017
- Zakelijke dienstverlening
Het aantal nieuwe ondernemers in Nederland is ook dit jaar weer sterk gegroeid. Het aantal komt inmiddels uit rond de 135.000 personen: het hoogste aantal ooit. Oorzaak is een combinatie van sterke economische groei en aanhoudende flexibilisering. Dat meldt de ING. Ook een eigen bedrijf starten? In dit artikel lees je hoe.
Een eigen bedrijf starten
Bij het opstarten van een eigen bedrijf is het volgens Ondernemersklankbord, bedrijfsadviseur voor en door ondernemers, ten eerste van groot belang dat je van te voren helder op papier hebt staan welke kant je op wil met je bedrijf en welke praktische zaken er geregeld moeten worden alvorens je kan beginnen. Het onderstaande stappenplan kan je daarbij helpen.
1. Bedrijfsnaam bedenken
Kies een goede bedrijfsnaam die past bij het bedrijf en de activiteiten. Check de naam bij het merkenregister van het Benelux Bureau van Intellectuele Eigendom en denk aan het claimen van de domeinnaam op internet.
2. Denk goed na over de rechtsvorm van jouw nieuwe bedrijf
Elk bedrijf heeft een juridische vorm nodig, zoals een eenmanszaak, vof of bv. Welke rechtsvorm je moet kiezen hangt af van jouw situatie en wat het beste past bij jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld na over hoe je de aansprakelijkheid wilt regelen en wat fiscaal voordelig is. Indien je kiest voor een eenmanszaak of vof , dan is het belangrijk dat je weet dat je met jouw privévermogen aansprakelijk bent voor eventuele schulden van jouw bedrijf, er bestaat namelijk geen scheiding tussen zakelijk- en privévermogen.
Weet dat schuldeisers dan bijvoorbeeld beslag zouden kunnen leggen op jouw bezittingen. Bij een bv, bent je alleen in uitzonderlijke gevallen privé aansprakelijk voor de schulden van jouw bedrijf. Fiscaal gezien moet je weten dat je inkomstenbelasting betaalt over de winst indien je een eenmanszaak of een vof hebt. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting. Hiervoor geldt een lager tarief dan voor de inkomstenbelasting. Met een eenmanszaak heb je echter vaak recht op belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Heb je relatief weinig winst, dan ben je fiscaal meestal beter af met een eenmanszaak of vof.
3. Bepaal doel en strategie, ondernemingsplan
Waarom richt je het bedrijf op, wie is de doelgroep, wat is precies jouw product of service. Maak een kort en bondig ondernemingsplan. Goede voorbeelden van ondernemingsplannen zijn makkelijk te vinden via de zoekmachines op internet. Heb je een ondernemingsplan gemaakt en zou je hierover advies willen inwinnen? Dit kan bij onze organisatie. Onze adviseurs zijn oud-ondernemers en hebben veel ervaring bij het bekijken van ondernemingsplannen en het geven van advies hierover.
4. Hoe ga je verkopen en aan wie, maak een marketingplan
Voor wie maak je het product en hoe breng je het aan de man? Het is belangrijk om jouw markt goed te kennen, om bijvoorbeeld te weten wat de concurrentie doet.
5. Schrijf je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel
Elk nieuw bedrijf moet ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel. Vergeet dit dus niet. Gelukkig kan dit tegenwoordig makkelijk online, op de site van de Kamer van koophandel.
6. Zakelijke bankrekening
Zorg dat je een zakelijke bankrekening opent en relevante verzekeringen afsluit. Bekijk wel de opties van een gewone privérekening. Daar houd je de kosten lager mee (€ 60,- tot €100,- per jaar). Je krijgt bij een zakelijke bankrekening een aantal faciliteiten die je mogelijk pas nodig hebt als je grotere omzetten gaat draaien.
7. Zorg voor een goede administratie
Zet een goede administratie op en werk deze regelmatig bij, besteed dingen uit aan een accountant.
8. Blijf optimistich, zet door
In het begin is het vaak keihard werken en dan nog kun je tegen dingen aanlopen die niet gaan zoals je wilt. Een echte ondernemer geeft niet op, blijft optimistisch en blijft mogelijkheden zien.
Succesvol zijn met jouw bedrijf
Eenmaal aan de slag is het van belang om van jouw bedrijf een succes te maken. Dit doe je door eerst tijd in te ruimen voor acquisitie. Hoofdvragen daarbij zijn: hoe vind je jouw klanten en hoe vinden de klanten jou? Zorg dat klanten jouw bedrijf leren kennen door actief aan marketing te doen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van berichten via social media, nieuwsbrieven, flyers en brochures. Durf ook commercieel te zijn. Verkopen is immers essentieel voor jouw bedrijf. Maak een marketingplan waarin je beschrijft hoe en aan wie je gaat verkopen. Stel dat marketingplan bij op het moment dat je merkt dat klanten behoefte hebben aan verandering en stel businessdoelen vast die je kunnen helpen om gericht naar je doel toe te werken.
Loopt jouw bedrijf niet zo lekker?
Als je bedrijf niet zo lekker loopt, moet er iets veranderen. Onderstaande tips kunnen je daarbij helpen.
- Maak een financiële analyse
- Steek je kop niet in het zand, zoek hulp
- Zorg voor een up-to-date marketingplan, waarin je een marketinganalyse opneemt (jouw huidige positie in de markt).
- Maak een winstverbeteringsplan
- Breng de levensvatbaarheid en eventuele alternatieven van de onderneming in kaart. Maak bijvoorbeeld een plan voor sanering, compromis met crediteuren.
- Kijk wat de concurrent doet, bezoek relevante beurzen, onderhoud netwerken.
- Doe actief aan social media, zorg voor goed beeldmateriaal op social media en internet. Plaats regelmatig leuke informatie en nieuws.
Meer informatie over Ondernemersklankbord, Stichting :
Bekijk het complete instantieprofiel