Zo kies je de beste domeinnaam voor je onderneming
- 16 jan., 2019
- Zakelijke dienstverlening
Anno 2019 wordt er bij het starten van een onderneming vaak eerst gekeken naar het creëren van een bijpassende website. Een domeinnaam uitzoeken is echter niet makkelijk. Wat is de beste domeinnaam voor mijn bedrijf? En is die domeinnaam überhaupt nog wel beschikbaar?
Onderstaande checklist van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) helpt je in 7 stappen uit alle mogelijkheden de beste naam te kiezen.
Maak een longlist van mogelijke domeinnamen
Om een domeinnaam te selecteren zijn veel tools beschikbaar. Voor een .nl-domein kun je met de suggestietool van SIDN bijvoorbeeld tientallen alternatieven per trefwoord bekijken en voor een .com-domein is Domain Scope een goede en betrouwbare tool.
Is de domeinnaam makkelijk herkenbaar?
Een domeinnaam wordt ingetypt als iemand de naam van je bedrijf gehoord heeft. De ideale domeinnaam moet daarom foutloos te spellen zijn door mensen die de naam gehoord hebben. Een goed voorbeeld daarvan is Zalando.
Ziet de domeinnaam er goed uit in Google?
Internetgebruikers lezen een domeinnaam in Google vaker dan dat zij hem intypen. Je klant zoekt een product of dienst in Google en selecteert uit de zoekresultaten waar hij heen gaat. Een aansprekende domeinnaam bepaalt mede welk resultaat hem het meest aanspreekt en versterkt de beschrijving van je bedrijf. Tip: maak een dummypagina die toont hoe jouw domeinnaam eruit zou zien in Google. Welke naam spreekt het meeste aan?
Is de domeinnaam onderscheidend genoeg?
Check of vergelijkbare ondernemingen werken met domeinnamen die sterk op lijken. Dit kan je klanten namelijk in verwarring brengen en ook juridische problemen opleveren. Wees vooral voorzichtig als het gaat om dezelfde regio en branche.
Maakt de domeinnaam duidelijk wat ik doe?
Tegenwoordig minder belangrijk dan vroeger, maar toch: een naam die past bij de diensten die je aanbiedt en daar een duidelijke link mee legt, helpt om mensen die op zoek zijn naar zo’n dienst sneller over de streep te strekken. Tegelijkertijd moet de naam niet te generiek zijn, want je wilt ook een ‘merk’ opbouwen. Vergelijk bijvoorbeeld de domeinnamen badkamer.nl en baderie.nl.
Is de domeinnaam nog beschikbaar?
.nl en .com omvatten samen 95% van alle zakelijke websites in Nederland. Gebruikers tikken deze extensie vaak als een automatisme in. Niet alleen vertrouwen consumenten deze extensies het meest, ook presteren zij over het algemeen goed in zoekresultaten en opent een .com-domein daarnaast internationale uitbreidingsmogelijkheden. Is uw gewenste domeinnaam niet meer beschikbaar in een van deze twee vormen? Niet getreurd. De Europese domeinnamenmarkt wint hard aan terrein dus ook andere extensies kunnen interessant zijn.
Past de domeinnaam bij mijn onderneming?
Dit is iets om goed over na te denken. Je domeinnaam is een naam waar je nog jaren mee wilt werken en bepaalt mede het imago van je bedrijf online. Een grappig bedoelde naam kan in het begin heel leuk zijn, maar kan uiteindelijk afbreuk doen aan je imago. Wat wil je hebben? Formele zakelijkheid, of juist een meer informele, hippe uitstraling?
Heb je een of meerdere domeinnaam gevonden die bij je bedrijf passen? Aarzel niet om ze te registreren. Dan weet je zeker dat ze van jou zijn. Gemiddeld registreren ondernemers hun domeinnaam een half jaar voordat ze hun onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kunt later nog kiezen welke domeinnaam de belangrijkste naam voor je onderneming wordt.
Meer informatie over SIDN :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!