ALE Heavylift plaatst ‘jacket’ op ponton
- 1 jul., 2016
- Logistiek & Vervoer
De Bredase vestiging van het van oorsprong Britse familiebedrijf ALE Heavylift is gespecialiseerd in het heffen, transporteren, installeren, opkrikken en wegen van (extreem) zware voorwerpen. In opdracht van NAMI Constructions uit Ridderkerk verzorgde ALE het transport van een jacket, een 1.200 ton wegende ondersteuningsconstructie voor offshore windparken.
Wereldwijd zijn er maar weinig bedrijven die kunnen wat ALE Heavylift kan: het liften en transporten van gigantische, uiterst zware onderdelen voor onder meer de civiele bouw, mijnbouw, de offshore-industrie, energiebedrijven, havens en scheepswerven. Hiervoor wordt divers materieel ingezet, zoals vijzels, pontons, kranen en andere hydraulische transport- en hefsystemen.
Berekeningen
NAMI Constructions is gespecialiseerd in het de fabricage van (grote) onderdelen voor de offshore wind-, olie- en gasindustrie, zoals jackets, bruggen en kranen. Voor het transport van een nieuwe jacket schakelde het bedrijf ALE Heavylift in. Op basis van de ontwerptekening van de klant werd een plan gemaakt voor het veilig en efficiënt verplaatsen van de jacket op het ponton. Hierbij werd onder meer rekening gehouden met de windlast op zowel ponton en jacket en de sterkte van de stroming die op het ponton zou komen te staan.
Vervolgens werd bepaald hoeveel lierdraden er nodig zijn om het ponton op zijn plek te houden. Ook werd er gekeken naar het zwaartepunt van de jacket, die zijdelings vanaf de kade op het ponton zou worden gereden. Op basis hiervan werd bepaald hoeveel water er in en uit het ponton zou moeten worden gepompt om het stabiel op zijn plek te houden.
Twee weken voor de load out kreeg ALE de vraag van de klant om het jacket ook te wegen omdat de eindklant (DONG Energy) dit eiste ter controle. Door middel van vier 500t loadcells die op hydraulische vijzels staan word het jacket gewogen, nadien zijn de verkregen meetresultaten vergeleken met de basisgegevens van het ontwerp. Deze weging gaf ALE en klanten bevestiging dat gewicht en zwaartepunt zoals meegenomen in de engineering was binnen de gestelde grenzen viel.
Succesvol geplaatst
Uiteindelijk werd de jacket begin juni succesvol opgetild door middel van SPMT’s (Self Propelled Modulair Trailers) en vervolgens op het ponton geplaatst. Complicerende factor: in de aanloop naar de plaatsing werd duidelijk dat het gigantische, 120 meter lange ponton niet met de kopse kant tegen de kade mocht worden geplaatst.
ALE Heavylift speelde hier snel op in door in de engineering rekening te houden dat het ponton met de zijkant tegen de kade geplaatst werd en de SPMT’s gedurende het oprijden een draai van 90 graden maakte. Mede dankzij de flexibiliteit en expertise van ALE bleek dit uiteindelijk geen enkel beletsel voor een succesvolle plaatsing op het ponton.
Auteur: Joost Peters
Meer informatie over ALE HEAVYLIFT B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!