Basisschoolleerlingen beoordelen robots van Fontysstudenten

  • Onderwijs & Training

Een robot die popcorn schiet als jij in je stoel je favoriete film zit te kijken? Is dat nou wel zo’n goed idee? De afgelopen drie weken heeft een groep technisch en niet-technisch opgeleide Fontysstudenten een twintigtal crappy robots, ontstaan uit technisch afval, gebouwd.

Basisschoolleerlingen beoordelen robots van Fontysstudenten

Donderdag 13 september, tussen 9.00 en 12.00 uur, presenteren de studenten van Fontys deze robots aan zo’n 150 basisschoolleerlingen uit de Brainportregio. Een jury van kinderen van verschillende basisscholen zal de robots beoordelen. Een mooie aangelegenheid om te laten zien hoe het hbo en het basisonderwijs van elkaar kunnen leren.

Expositie voor basisschoolleerlingen

De leerlingen van de basisscholen beoordelen de robots op bruikbaarheid, uiterlijk en stevigheid. Daarna worden zij zelf ondergedompeld in een programma met technologie en uitgedaagd in hun creativiteit. De expo met de twintig crappy robots staat centraal. Daarnaast krijgen alle aanwezigen een techniekworkshop.

Design Based Learning

Het ontwikkelen van een prototype is één. Maar hebben studenten tijdens het ontwerpproces wel voldoende rekening gehouden met de eindgebruiker? Vandaar de uitnodiging aan de basisschoolleerlingen uit Tilburg, Best en Eindhoven. De onderwijzers van de basisscholen krijgen de gelegenheid om van het onderwijsconcept, dat gebaseerd is op Design Based Learning, te proeven. Zij krijgen concrete handvaten om ook in hun eigen school hier verder mee aan de slag te gaan.

Minor Embrace TEC

De studententeams van Fontys zijn een mix van (inter)nationale studenten met technische en niet-technische achtergronden. Zij volgen de Engelstalige, een halfjaar durende minor Embrace Technology, Entrepreneurship and Creativity. De minor bestaat uit verschillende uitdagingen waarbij techniek (technology) een middel is om tot een oplossing te komen. Hoe je komt van een idee naar een prototype (creativity), dat is de eerste uitdaging. Wat leer je van de eindgebruikers, in dit geval de basisschoolleerlingen, en wat doe je ermee? Dat onderdeel gaat over ondernemerschap (Entrepeneurship).

Na de afronding van dit project gaan de studenten aan de slag met een creatieve technische oplossing voor één van de wereldwijde uitdagingen waar we anno 2018 mee te maken hebben.

Meer informatie over Fontys:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!