Bij Lantech denkt iedereen mee over nieuwe ontwikkelingen

  • Industrie

Maar liefst drie nieuwe verpakkingsmachines bracht Lantech uit Cuijk dit jaar op de markt. Met ruim veertig jaar ervaring en partners over de hele wereld, denkt het bedrijf heel goed te weten wat de markt nodig heeft.

Bij Lantech denkt iedereen mee over nieuwe ontwikkelingen

Bob Lemmen, marketing manager (foto): “We staan op beurzen en bezoeken ze zelf ook. En onze salesmedewerkers, die komen natuurlijk volop bij partners over de vloer. Tijdens die gesprekken luisteren we heel goed naar het verhaal, waar de behoeften liggen en waar nog wensen zijn.” Lantech plukt ook veel relevante informatie van het net. Zo weet ze trends voor te blijven en ziet ze precies wanneer over nieuwe mogelijkheden wordt gepraat. “En we onderhouden veel contact met andere bedrijven uit de verpakkingsindustrie.”

Maatvoering en snelheid nu het belangrijkst

De afgelopen jaren deden zich flink wat bewegingen voor binnen de e-commerce en de logistiek. Voor Lantech twee belangrijke redenen om dóór te blijven ontwikkelen. Lemmen: “Het gaat niet zozeer om het ontwikkelen van nieuwe machines. We hebben te maken met kartonnen dozen, waarvoor veertig jaar geleden al machines zijn ontwikkeld. Maatvoering en snelheid is veel belangrijker geworden: orders moeten op verschillende manieren verpakt kunnen worden.”

Duurzaam voordeel

Lantech voldoet aan die behoefte. Ze focust op dozen van verschillende formaten, die bijvoorbeeld door dezelfde machine kunnen worden gesloten. Dit leidde tot de ontwikkeling van de Random High Speed Sluiter, waar bijvoorbeeld aan het eind van de verpakkingslijn zes verschillende lijnen bij elkaar komen en de bovenkant van de doos wordt gesloten. Voor deze machine maakt het formaat van de doos niet uit en het tussendoor stopzetten van de machine is niet nodig. Duurzaam voordeel: je hebt voor het sluiten van verschillende maten dozen maar één machine nodig in plaats van zes.

Processen goed inrichten

Hoe houdt Lantech ontwikkelingen bij? De verpakkingswereld is immers groot. “Er zijn veel fora waar actuele thema’s worden besproken en ook Linkedin is een waardevolle kennisbank voor ons”, licht Lemmen toe. “Hier creëer je netwerken. Dat is relevant, want we werken veel samen met bedrijven die ook in de verpakkingsindustrie actief zijn.” Big data is een ander belangrijk hulpmiddel dat Bob en zijn collega’s inzicht verschaft. “Je krijgt de informatie voorgeschoteld die je graag wilt zien, mits je je processen goed hebt ingericht.”

Nog twee innovaties

Door goed op de hoogte te blijven van de wensen op de markt, speelde Lantech in op een andere behoefte: een smalle verpakkingslijn die slim gebruik maakt van de beperkte ruimte die een bedrijf soms heeft. Zo kwam het bedrijf op de Inline doosopzetter. En dan is er sinds dit jaar nog de semi automatische inpakmachine, waarbij het plaatsen van het product in de doos handmatig gebeurt. Wel wordt de doos automatisch opgezet en gesloten.

Input vanaf de werkvloer

Voor Lantech is het meenemen van de gehele organisatie in het opzetten en uitvoeren van nieuwe plannen een voorwaarde. “Ons development team zit weliswaar bovenop nieuwe ontwikkelingen, maar we pakken deze bedrijfsbreed op. We willen juíst input van de mensen op de werkvloer”, benadrukt Lemmen.

Workshops

Het verzorgen van workshops is een bekend terugkerend fenomeen bij Lantech. Gedurende een hele week worden enkele personeelsleden vrijgemaakt van hun werk. In die week denken ze mee over de werkwijze op afdelingen buiten hun eigen vakgebied. Een medewerker van de financiële afdeling spart bijvoorbeeld mee over de werkwijze op de afdeling assemblage. “Gezamenlijk is daarbij ons toverwoord. We doen het samen bij Lantech.”

Auteur: Carline Klijn - van Best

Meer informatie over LANTECH:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!