Bijzondere samenwerking rondom bierbrouwer Swinkels
- 28 mei, 2019
- Logistiek & Vervoer
Bier verbroedert; niet alleen in de kroeg, maar ook op het logistieke vlak. Dat blijkt bij een bezoek aan het GVT warehouse op de terminal van Railport Brabant in Tilburg, waar Stuwa Logistics en GVT medewerkers zij aan zij werken om hun gezamenlijke klant Swinkels optimaal te bedienen.
Het warehouse staat vol met pallets flesjes en blikjes drank. Miljoenen liters bier en energydrank, bestemd voor de export, vinden vanuit hier hun weg over heel de wereld. Bavaria is het merk dat het meest in het oog springt, maar ook andere dranken uit de Swinkels brouwerij in Lieshout staan hier opgeslagen. Wat ook opvalt is de mix aan bedrijfskleding: GVT en Stuwa Logistics medewerkers werken zij aan zij om de klant optimaal te bedienen.
Ieder zijn deel van de keten
De doorlooptijden zijn kort, want op dranken zit een uiterste houdbaarheids- en leverdatum. Erg lang staan ze dus niet in het magazijn. Dagelijks wordt in de late middaguren de drankvoorraad vanuit Lieshout aangevuld. GVT, eigenaar van Railport Brabant, beheert deze exportvoorraad van Swinkels en is verantwoordelijk voor het vervoer van de containers naar de havens in Rotterdam en Antwerpen of naar andere bestemmingen binnen Europa. Bijna alles gaat per trein. Een GVT medewerker pickt de export orders en zet ze klaar op de docks. Het laden van de containers gebeurt door de mannen van Stuwa Logistics, die dagelijks in bedrijfsbusjes vanuit ’s Hertogenbosch naar Tilburg komen. “De harde zwoegers van Stuwa” zoals een GVT medewerker hen typeerde. En dat is zeker niet onterecht, want het stuwen (of zoals het in vakjargon heet: het ‘gooien’) van een container vereist heel wat kracht en energie.
Laadplannen volgens strakke patronen
Blikken en flesjes staan in trays van 24 stuks keurig op pallets, maar moeten los geladen worden in de container. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van de ruimte in de container en kan alles strak op elkaar gestapeld worden volgens vooraf gemaakte laadplannen. Hierdoor blijft de lading stabiel en valt er niets uit als op de eindbestemming de deuren opengaan. Stuwa Logistics is verantwoordelijk voor het maken van deze laadpatronen. Er zijn zo’n 16 verschillende producten en voor elke afmeting tray zijn er andere laadschema’s. De gewichten per tray variëren van 6 tot 12 kilo. Het hogere puzzelwerk komt om de hoek kijken bij het laden van meerdere soorten drank en maten trays in één container. Of nog uitdagender: als er ook promotiematerialen mee moeten met de lading, zoals koelkasten, verpakkingsmaterialen, parasols, ja soms zelfs fietsen.
Stuwtechnieken en spierbundels
De stuwadoors van Stuwa Logistics zijn experts in het beladen van containers. Ze werken in teams van 3 man: een heftruckchauffeur die telkens een pallet met trays oppakt, zover mogelijk de container inrijdt en met zijn heftrucklepels de pallet op de juiste ‘pakhoogte’ houdt voor zijn twee collega’s. Die staan aan weerszijden van de pallet en pakken steeds met beide handen een tray er vanaf, die ze vanaf de buitenkant van de container naar binnen toe in rijen gaan stapelen. In een razend, bijna ritmisch tempo bewegen de mannen van links naar rechts, van laag naar hoog en bouwen zo, rij voor rij, de container vol met trays. Naar de sportschool hoeven ze met dit werk niet meer…
Met een speciale techniek worden de trays op de steeds hoger wordende rijen gestuwd. Exact op de juiste plekken en in de juiste richting. Zodra een pallet leeg is, even een half minuutje rust. Even een slok water of een handdoek over het bezwete gezicht. Zeker in de zomer, als de temperatuur in zo’n ijzeren container tot ver boven de 30 graden kan oplopen. Dan staat de volgende volle pallet alweer klaar. En dat zo’n 18 keer, totdat de container tot aan de nok toe gevuld is. In slechts anderhalf uur tijd.
Klaar voor aflevering, waar ook ter wereld
Als laatste handeling nog even de kleine rand aan de bovenkant opvullen met opblaasbare zakken. En een poster op de achterste rij met trays kleven: losinstructies voor de ontvangende partij op de eindbestemming. Dat kan overal ter wereld zijn: van Cuba tot Australië, van Singapore tot Tanzania en van de USA tot aan Polen. De Stuwa mannen sluiten de container. De GVT collega verzegelt hem en zorgt ervoor dat hij op de juiste trein terecht komt.
Zo! En nu eerst een Bavaria? Nee, helaas niet, want de volgende lege container staat alweer klaar om gevuld te worden.
auteur: Dianne Huijskens
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!