Cargo Hitching: Waar pakketjes en personen samengaan
- 4 apr., 2017
- Logistiek & Vervoer
Zou het niet prachtig zijn om onbenutte capaciteit bij het openbaar vervoer te gebruiken voor vracht- en pakketvervoer? Het innovatieve project: Cargo Hitching vormt hierin het startpunt.
Cargo Hitching
Vijf jaar geleden vormde deze vraag het startpunt voor gesprekken tussen verschillende onderzoeksgroepen van de TU/e, Universiteit Twente en de Rijksuniversiteit Groningen: het project Cargo Hitching was geboren. Het project Cargo Hitching vormde het startpunt waarmee een mooi consortium van bedrijven bij elkaar werd gezocht om vervolgens bij Dinalog (een onderzoeksinstituut dat in 2009 is opgericht met als doel innovatie in de logistieke sector van Nederland te stimuleren) een ambitieus onderzoeksvoorstel neer te leggen.
Projectvoorstel gehonoreerd
Na een grondige screening en evaluatie van het projectvoorstel Cargo Hitching ontvingen de partijen in augustus 2012 het verlossende antwoord: het projectvoorstel werd gehonoreerd en er kon worden gestart met het onderzoeks- en valorisatie-agenda. Natuurlijk is het zo dat er in het verleden ook al een aantal vergelijkbare ideeën hun weg vond binnen binnen de supply chains. Daadwerkelijke integratie van vracht- en pakketvervoer werd al uitgevoerd, vooral in het lange-afstand vrachtvervoer: passagiersvliegtuigen en veerboten, zoals de Noorse Hurtigruten, vervoeren naast mensen ook vracht. Bij het korte-afstand transport is er echter zelden een combinatie gemaakt tussen mensen en vracht. Deze delen dan zelden dezelfde vervoerswijzen, hoewel ze wèl grotendeels dezelfde infrastructuur delen.
Uit het verleden zijn er wat wat kleine pilots uitgevoerd en ervaringen opgedaan. Bijvoorbeeld een kleinschalige pilot in La Rochelle (Frankrijk) waar gekeken werd naar mogelijke efficiëntiewinsten. Ook in Amsterdam is er ervaring opgedaan met de Cargo Tram dat gemengde ervaringen opleverde. In Dresden heeft ook al een pilot plaatsgevonden.
Succesfactoren
Tom van Woensel schrijft op de website van TKI Dinalog over de belangrijkste succesfactoren van dit project: het enthousiasme van de betrokkenen, de onderzoekers, maar zeker ook de mensen van de bedrijven. In dit project. De bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om dit onderzoek door te zetten naar de praktijk. Dit lijkt te lukken: de pilot in de provincie Gelderland staat in de startblokken, andere pilots staan klaar. Het gefinancierde onderzoek bleek een belangrijke aanjager om demonstratieprojecten en pilots van de grond te krijgen. Business cases bleken zeer positief te zijn, zowel financieel, maar belangrijker, ook als middel voor emissiereducties, als bevordering van de toegankelijkheid van onze steden, en als middel om de bereikbaarheid van afgelegen regio’s te waarborgen.
De “oogst” uit dit project is indrukwekkend. Een aantal PhD-trajecten is afgerond. Verschillende bachelor- en masterprojecten zijn uitgevoerd op belangrijke deelaspecten. Bedrijven en overheden omarmen het Cargo Hitching idee en engageren zich om dit door te pakken. Alles opsommen en vertellen wat er uitgevoerd en bereikt is, zou dit boekje veel te lijvig maken. Daarom heeft beperkt tot een goede en informatieve samenvatting voor alle deelprojecten en deelonderzoeken.
Het project Cargo Hitching levert een mooi en succesvol verhaal op dat tot spijt hier tot een einde komt. Correcter, het door Dinalog gefinancierde project eindigt hier. De industrie en de overheid pakken Cargo Hitching op waar de academici eindigen. Ik ben er van overtuigd dat hier nog mooie kansen liggen voor de academici, voor de industrie en voor de overheid.
Meer informatie over TKI Dinalog:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!