‘Er zit muziek in deze samenwerking’
- 26 jun., 2018
- Onderwijs & Training
Zeven studenten van de Fontys ICT opleiding en het High Tech Embedded Software (HTES) lectoraat hebben onlangs een opdracht uitgevoerd bij VDL Enabling Technologies Group (ETG) in Eindhoven. Bij deze opdracht werkten zij mee aan het ontwikkelen en programmeren van nieuwe software voor een nieuw, futureproof besturingssysteem.
Ton Peijnenburg, Manager Systems Engineering bij VDL ETG, is blij met de samenwerking met Fontys. ‘Er zit muziek in deze samenwerking. In het begin was het voor beide partijen even wennen, maar de eerste samenwerking is wat ons betreft goed bevallen. Dit project is hopelijk een aftrap geweest voor een duurzame relatie tussen VDL ETG en Fontys.’
Hij ziet meerdere voordelen voor wat betreft de samenwerking. ‘Allereerst is het een mooie manier om studenten voor te bereiden op hun werkzame leven, maar daarnaast geeft het bedrijven ook alvast de mogelijkheid om kennis te maken met studenten. Verder is het mooi om te zien dat deze studenten al op de hoogte zijn van de laatste technieken op het gebied van Embedded Software. Daardoor kunnen zij ook écht iets toevoegen aan dit nieuwe besturingssysteem. ‘Het is opmerkelijk dat het onderwijs vaak werkt met tools die bij bedrijven nog niet bekend zijn! Zo zorgt de samenwerking met Fontys ICT er voor dat mijn bedrijf verder innoveert.’
Echte opdracht
‘Op school leren studenten meestal de basisbeginselen van software ontwikkeling voor embedded systemen. Vaak komen ze pas na hun studie in aanraking met complexere systemen. In dit geval is dat heel anders gegaan. De opdracht bij VDL ETG is een echte opdracht voor het bedrijfsleven, waarbij door de opdrachtgever hoge eisen worden gesteld aan het besturingssysteem’, zegt lector Teade Punter van het High Tech Embedded Software (HTES) lectoraat van Fontys. ‘Voor studenten is het een uitdaging om daar een succes van te maken. Tegelijkertijd is het ook voor docenten interessant. Zij worden weliswaar uit hun comfortzone gehaald, maar doen wel praktijkervaring op en kunnen deze kennis direct weer laten terugvloeien in het onderwijs.’
Grenzen verleggen
Kees Adriaanse, programmaleider van het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems & Materials, noemt samenwerking met het bedrijfsleven zowel voor de bedrijven en Fontys als voor de studenten een kans. ‘Bedrijven krijgen een antwoord op hun onderzoeksvraag en studenten kunnen met realistische vragen van bedrijven werken. Daarvan leren de studenten veel meer dan door een opdracht te maken uit een boek, en het werkt ook motiverend. Daarnaast wordt er ook direct contact gelegd tussen bedrijven en studenten. Als een bedrijf een student in dienst wil nemen, is de student al ingewerkt en kan hij direct aan de slag. Voor bedrijven kan het bovendien aantrekkelijk zijn om hun grenzen te verleggen. Ze kunnen iets laten onderzoeken wat relatief duur is of net buiten hun core business ligt, zonder dat ze daar enorm veel geld in moeten investeren. Tegelijkertijd draagt zo’n opdracht voor onze school bij aan de verdere professionalisering van docenten en aan de vernieuwing van het curriculum. Zo kunnen we elkaar helpen om vooruit te komen.’
Fontys kiest voor TEC for Society
Kennis en vaardigheden die volgens Fontys voor alle vakgebieden essentieel zijn noemen we 'TEC', kort voor Technology, Enterpreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, heeft oog voor maatschappelijke innovatie, wil begrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen, en zoekt creatief de samenwerking met andere disciplines. TEC zijn de vaardigheden die terugkomen in het onderzoek en onderwijs. For Society staat voor de impact die onze studenten samen met het werkveld en voor het werkveld maken. Kortom: onze afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren met hun TEC-skills een proactieve bijdrage aan een vitale, duurzame en gelukkige samenleving.
Auteur: Gerben van den Broek
Meer informatie over Fontys:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!