Foodtruck maakt van eten een experience
- 20 mrt., 2015
- Agrofood & Biobased
Eten als ervaring. Dat is het idee achter de UPGREAT foodtruck van Maison van den Boer. Vijf design-gerechten worden omlijst door een passende ambiance. De foodtruck was een groot succes op de Dutch Design Week in Eindhoven.
“Onze gasten waren bijzonder verrast. Ze waren erg onder de indruk van de gerechten, en ze hadden eigenlijk nog nooit zoiets meegemaakt”, zegt Jorg Wiltink, namens Maison van den Boer.
Food-experience met beeld en geluid
Maison van den Boer ontwikkelde het concept samen met food-designer Annelies Hermsen. In de food truck worden groepen van maximaal 24 gasten, aan een lange tafel, ondergedompeld in een ware eetervaring.
Bij het eten van ‘wildburger’ in The Hunt waan je je in de bossen, door de beelden van loslopende herten met bijpassende natuurgeluiden. En tijdens de presentatie van RED; een volledig rood sushi-gerecht, op een rood bord met rode chopsticks, maakt een rode animatiefilm de food-experience compleet. En dit zijn pas twee voorbeelden. Voor de komende zomerperiode worden de gerechten op de seizoenen aangepast. Dit zorgt voor nieuwe inspiratie.
Het een typisch project voor Maison van den Boer, vindt Wiltink. “Onze corebusiness is het verzorgen van gastvrijheid en lekker eten. Het is al 108 jaar onze drijfveer om dat op een onderscheidende en creatieve wijze te doen. Daar spelen we op in door er een volledige zintuiglijke ervaring van te maken.”
Food design: steeds belangrijker
De UPGREAT food truck past helemaal in de laatste ontwikkelingen in het huidige culinaire tijdsbeeld. Food design is volgens Wiltink een cruciaal onderdeel van het project. “We zoeken naast een bijzondere smaak ook naar een mooie verpakking of een uniek mondgevoel.”
De foodtruck is bedacht voor de Dutch Design Week, maar kreeg al snel een vervolg tijdens het Eindhovense lichtfestival GLOW, dit keer met een blacklight en fluorescerende gerechten. “Binnen het concept kunnen we maatwerk leveren”, zegt Wiltink.
Board meeting of diner
Deze zomer is de omgebouwde trailer op meerdere plaatsen te vinden in Nederland. Vanwege het succes wil Maison van den Boer haar relaties laten kennismaken met de UPGREAT foodtruck. Volgens Wiltink leent de truck zich prima om af te huren voor bijvoorbeeld board meetings of diners met zakenrelaties. Maar ook op grote evenementen en festivals is de truck op zijn plek.
Volwaardige keuken in een vrachtwagen
Hoe dat gaat, eten en koken in een truck? Prima, vertelt Wiltink. Van buiten lijkt het een gewone vrachtwagen, zoals Maison van den Boer er wel meer heeft rijden. Maar van binnen is de truck helemaal omgebouwd, eigentijds afgewerkt en van techniek voorzien. “Voor het koken gebruiken we een aparte oplegger, die we met de achterkant tegen de foodtruck aanzetten. Ruimtetechnisch heb je natuurlijk met dilemma’s te maken, maar die hebben we prima kunnen oplossen. Het is echt een volwaardige keuken geworden.”
Als de foodtruck ergens staat, zijn er meestal vier tot vijf medewerkers aan de slag. Voor het personeel van Maison van den Boer is de food trailer een leuk en spannend project. Wiltink: “Ze zijn trots om hun gasten in zo’n bijzondere omgeving te mogen ontvangen.”
Auteur: Marten van de Wier
Meer informatie over KONINKLIJKE VAN DEN BOER :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!