Franchisenemers willen vandaag weten hoe hun vestiging het gisteren heeft gedaan

  • Financieel & Juridisch

Accountantskantoren hebben soms best een suf karakter, maar dat kun je van Van Oers Accountancy & Advies niet zeggen. Zij werken o.a. voor ’s werelds grootste keten van hamburger- en fastfoodrestaurants: McDonald’s.

Franchisenemers willen vandaag weten hoe hun vestiging het gisteren heeft gedaan

Foto: Dennis Klasen

En als je aan McDonald’s denkt, denk je aan snelheid, creativiteit en vooruitstrevend. En dat is precies wat Van Oers ook is. Op basis van jarenlange ervaring mag Van Oers Roosendaal zich dan ook franchise specialist noemen in de financiële wereld.

Sturen op basis van actuele info

Vaak heeft een franchisenemer meerdere vestigingen onder zijn hoede. Je kunt dan niet overal tegelijk aanwezig zijn, maar je wilt wel overzicht en inzicht in hoe het met de verschillende vestigingen gaat. Daarvoor heb je actuele financiële en operationele stuurinformatie nodig. Van Oers regelt dat voor zo’n 120 vestigingen van McDonald’s. “De volgende ochtend weet de klant al wat er de dag ervoor in zijn restaurant is gebeurd; hoeveel hamburgers er zijn verkocht, hoeveel klanten er zijn geweest, wat de gemiddelde besteding per klant was en hoe de omzet zich verhoudt tot de begroting. Zo kun je meteen schakelen en bijsturen waar nodig”, vertelt Dennis Klasen, directeur bij Van Oers Accountancy & Advies en vestigingsleider van de vestiging in Roosendaal.

McPortal zit bomvol management rapportages

McDonald’s Nederland wil iedere maand een financiële verantwoording (profit & loss statement) ontvangen van iedere franchisenemer. “In het begin verliep alles nog via de traditionele weg. De franchisenemers leverden hun stukken aan, wij verwerkten het in de boekhouding en maakten een rapport. Dit hebben we de afgelopen jaren allemaal geautomatiseerd. We hebben koppelingen gelegd met leveranciers, kassasystemen, kloksystemen (uren verantwoording), de inkooporganisatie en salarisverwerking. We hebben dit vertaald in de McPortal, een portaal waarin de klant en wij online kunnen samenwerken en die bomvol zit met rapportages. Samen met de franchisenemers zitten we periodiek bij elkaar om te kijken waar ze hun restaurant op willen sturen, zodat we de portal en management rapportages kunnen blijven finetunen.”

Steeds meer franchise-ondernemingen gaan over op dit automatiseringssysteem

Zoveel IT en data analyses verwacht je niet van een accountantskantoor en dat maakt Van Oers marktleider op dit gebied. Deze koppelingen kunnen ook bij andere franchise-ondernemingen toegepast worden. Zo werkt Van Oers ook voor veel bouwgerelateerde en horeca franchise-ondernemingen.

“Dit systeem is in eerste instantie ontwikkeld voor McDonald’s maar de software tools zijn generiek en passen we nu ook toe bij andere franchise-ondernemingen.” Van Oers werkt daarin samen met partners die marktleider zijn op software en IT-gebied.

Modern maar met oog voor kwaliteit

Het opstellen van de jaarrekening, het verzorgen van de fiscale aangiften, fiscaal en juridisch advies doet Van Oers uiteraard ook nog steeds, maar zegt Klasen: “Wij kunnen wel ieder jaar een jaarrekening maken voor de klant, maar je kunt een bedrijf niet sturen op basis van gegevens die een jaar oud zijn. Je wilt zoveel mogelijk actuele informatie. En daarnaast wil je dat data leesbaar is, zodat je er iets mee kunt. Daarom vertalen wij de data voor onze klanten naar bruikbare informatie, zodat de klant het optimale uit zijn franchise-onderneming kan halen.”

“Mochten bedrijven hier meer over willen weten, dan komen wij graag een keer een kop koffie drinken om het verder toe te lichten”, aldus Klasen.

Auteur: Olga Heeren

Meer informatie over OERS ACCOUNTANCY & ADVIES ROOSENDAAL, VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!