GEFCO regelt vervoer per spoor in Europa

  • Logistiek & Vervoer

GEFCO, Europees leider in automotive en industriële logistiek, beschikt sinds kort over een eigen spoortransportsysteem. Deze pioniersrol op het gebied van logistieke dienstverlening past in het duurzaamheidsbeleid van de Groep en waarborgt uitstekende prestaties en betrouwbaarheid.

GEFCO regelt vervoer per spoor in Europa

GEFCO pakt het vervoer per spoor praktisch aan

GEFCO maakt gebruik van drie private spoorvervoerders voor het transport van auto's naar bestemmingen in Frankrijk en elders in Europa. Omdat bij GEFCO 25% van het autotransport over het spoor loopt – vergeleken met een Europees gemiddelde in de transportsector van 17% – besloot het bedrijf een eigen transportsysteem op te zetten.

In juli 2010 schreef GEFCO een aanbesteding uit op een post-voor-post basis en selecteerde spoorvervoerders op basis van economische criteria en regionale dekking om de diensten voor elke regio per vervoerder te kunnen groeperen. Midden- en Oost-Frankrijk werden toegekend aan Euro Cargo Rail, een dochter van DB Schenker Rail, Zuid-Frankrijk aan Eurotunnel-dochter Europorte France en de noordelijke en westelijke regio's aan Colas Rail, een dochter van de Bouygues Groep. De netwerken en rechten van deze drie vervoerders werden samengevoegd met toestemming van eigenaar en beheerder van het Franse spoornet, Réseau Ferré de France (RFF)

“GEFCO verandert van een klant naar een integrator en beheerder van de vervoersstromen per spoor,” zegt Philippe Robert, operations manager bij GEFCO’s divisie Autotransport en Logistiek.

Een van de sleutels tot succes is het reserveren van capaciteit bij de rangeerterreinen in Gevrey bij Dijon en Achères bij Parijs. Tot 2009 liepen veel GEFCO-transporten via Gevrey en daarom stelde RFF aan GEFCO voor deze locatie opnieuw te gebruiken.

Het eerste voordeel dat deze regeling oplevert is van operationele aard: het nakomen van leveringstijden. Zo kost de route Sochaux-Calais gemiddeld 26 uur, ofwel vijf dagen minder dan voorheen.

GEFCO zal beschikken over 150 treinen per week, waarmee alle 500.000 voertuigen die de fabriek jaarlijks verlaten, getransporteerd kunnen worden. GEFCO heeft als doel uiteindelijk 250 treinen per week te laten rijden.

Een transportprogramma met speciaal ontwikkelde tools

Voor het ontwerp en de uitvoering van dit ambitieuze systeem werden speciale tools ontwikkeld en geïmplementeerd. Deze koppelen het beheer van volumes en het volgen van de voertuigen aan het reserveren van de treinroutes en de synchronisatie van de vervoerdersdiensten. De vervoersstromen worden lang van tevoren gepland, want treinroutes dienen bij RFF negen maanden voor gebruik te worden geboekt.

Voor het transportbeheer dient bekend te zijn (in realtime) hoeveel voertuigen van elke fabriek vervoerd moeten worden en welke bestemming ze hebben. Daarnaast moeten de vertrek- en aankomsttijden van de treinen goed geregeld worden. Zo kan GEFCO de activiteiten op het spoor coördineren en de optimale beladingsgraad bereiken om het systeem winstgevend te maken.

Voor dit project werd speciale software ontwikkeld: GERI (GEFCO Rail Interface). Door gebruik te maken van de vrachtbrieven monitort GERI de treinsamenstelling en volgt het de wagons.
Gefco

Een nieuw en uniek systeem voor een logistiek dienstverlener in Europa

GEFCO is de eerste logistiek dienstverlener in Europa die met een dergelijk innovatief systeem voor het beheren en optimaliseren van levertijden aan de slag gaat. Antoine Redier, directeur Autotransport en Logistiek bij GEFCO, legt uit: “Ons doel is de transporttijden aanzienlijk te verlagen, zonder een toename van de kosten en met duidelijk zicht op eventuele onvoorziene gebeurtenissen tijdens het transport.”

Dit transportsysteem garandeert een voortzetting van het gebruik van het spoor voor het vervoer van auto’s. Single wagon vervoer, een belangrijk onderdeel van het programma, past bij de duurzaamheidsdoelen van de Groep en het inzetten van meerdere spoorvervoerders zorgt voor meer flexibiliteit en betrouwbaarheid.

GEFCO is de enige logistiek dienstverlener die een dergelijk grootschalig programma voor vervoer per spoor heeft en gebruikt.

Antoine Redier: “Deze revolutionaire verandering van GEFCO’s rol binnen het vervoer per spoor illustreert onze kunde op dit terrein en versterkt onze expertise.”

Meer informatie over GEFCO BENELUX:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!