Groenewout helpt Spandex te besparen op transportkosten

  • Logistiek & Vervoer

Spandex bespaart vijf procent op transportkosten in Europa en Australië.

Groenewout helpt Spandex te besparen op transportkosten

Na de overname door een Nederlands private equity fund besloot Spandex alle transportactiviteiten eens onder het vergrootglas te leggen. De internationale distributeur voor de signs- en specialty graphics-industrie vroeg Groenewout om met voorstellen voor kostenbesparingen te komen.

Of het nu gaat om een hoogwaardige kunstreproductie of een metersgrote gebouw-wrap: Spandex levert de apparatuur en het materiaal dat nodig is om dergelijke signs en specialty graphics te maken. “Wij fungeren als een one-stop-shop voor deze markt. Ons assortiment omvat zowel grootformaatprinters als snijplotters, ontwerpsoftware en de materialen waaruit de uitingen bestaan”, vertelt Ulf Schrader, executive director supply chain.

Spandex is een internationaal opererend bedrijf met het hoofdkantoor in Zwitserland. In Europa staan acht warehouses en twee ‘shops’ waar klanten producten kunnen afhalen. In Australië telt het bedrijf één warehouse en vijf shops. “Dit is een snelle markt”, legt Schrader uit. “Klanten die voor het eind van de dag een order plaatsen, willen de producten morgen al in huis hebben. Om zo snel te kunnen leveren hebben we in elk land eigen warehouses die fysiek dichtbij de markt liggen die we bedienen.

Data-analyse, interviews en workshops

Nog voor de economische crisis uitbrak, heeft de supply chain van Spandex een flink kostenbesparingsprogramma doorlopen. Dat heeft behoorlijk wat geld opgeleverd, maar op een enkel vlak was nog meer te halen. Schrader noemt de transportkosten. “Tot halverwege vorig jaar was Spandex in Amerikaanse handen en werden de onderhandelingen met onze transporteurs vanuit Amerika gevoerd. Nu we zelf hiervoor verantwoordelijk zijn, willen we kijken wat er op het transportvlak nog te besparen valt.”

Spandex vroeg Groenewout om de transportactiviteiten onder de loep te nemen. “We kenden Groenewout nog uit een project van negen jaar geleden en hebben hen samen met nog vijf andere partijen om een offerte gevraagd. Groenewout kwam als beste uit de bus. Ze beschikken over kennis van de Europese transportmarkt, kennen onze business, hebben goede referenties en kunnen ook in Australië aan de slag”, aldus Schrader.

Groenewout begon in januari 2012 met een uitgebreide data-analyse, interviewde betrokkenen in zowel Europa als Australië en organiseerde workshops om te discussiëren over mogelijke besparingen. “Ze hebben niet alleen gesproken met mensen uit de supply chain van Spandex, maar ook met mensen van bijvoorbeeld sales, product development, inkoop en service”, weet Schrader.

Het resultaat was een lange lijst met mogelijke kostenbesparingen. Na validatie heeft Groenewout met behulp van simulatie- en benchmarktools in overleg met Spandex de meest interessante maatregelen geselecteerd. Vervolgens is voor elke maatregel een implementatie- en projectplan opgesteld. Uitgangspunt bij dit drieënhalve maand durende traject was handhaving van het bestaande distributienetwerk en behoud van servicegraad.

Lagere tarieven en minder kilometers

Eén van de belangrijkste maatregelen betrof de kosten van het Europese intercompany-transport, die aan de hoge kant waren. Op advies van Groenewout zijn de onderhandelingen met het transportbedrijf heropend, die vervolgens met een aantal optimalisatievoorstellen kwam. Dat leidde tot een betere afstemming van processen en tot lagere tarieven. Daarnaast stelde Groenewout voor om het transport van sommige toeleveranciers over te nemen en te integreren in de bestaande ‘milk-runs’ van Spandex. Dat leidde tot efficiëntere milk-runs en dus lagere transportkosten.

Groenewout adviseerde ook om te differentiëren in levertijd, hoewel Spandex had aangegeven niet aan de servicegraad te willen tornen. Spandex was namelijk gewend om elke klant die voor het einde van de dag een order plaatste, de volgende dag voor 12.00 uur te beleveren. Pakketvervoerders hanteren echter een stuk lagere tarieven als ze tot 17.00 uur de tijd hebben om pakketten af te leveren. “Als klanten in sommige landen niet voldoende afnemen, wordt de levertijd nu standaard ingesteld op 17.00 uur”, weet Schrader.

Behalve in Europa zijn ook in Australië kostenbesparingen gerealiseerd. Zowel het aantal vervoerders als het aantal transportkilometers is daar flink omlaag gebracht. “We hadden in Australië veel intercompany-transport vanwege de set-up van ons actuele assortiment.  Dankzij een beter voorraad- en assortimentsbeheer hoeven nu minder kilometers te rijden.

Tot twaalf procent besparing mogelijk

In april startte Spandex met het doorvoeren van de verschillende kostenmaatregelen. Nog geen half jaar later zijn de eerste resultaten al zichtbaar. “Sommige maatregelen konden we binnen een paar maanden realiseren, andere vergen wat meer tijd. Zoiets als het veranderen van levertijden doe je niet van de een op de andere dag”, vertelt Schrader.
De supply chain directeur van Spandex verwacht uiteindelijk vijf procent op de transportkosten te besparen. “Gezien het intensieve kostenbesparingstraject dat we eerder hebben doorlopen, is dit een bijzonder goed resultaat. Ik had niet verwacht dat we zover zouden komen”, aldus Schrader.

Meer besparingen liggen nog in het verschiet, tien tot twaalf procent is mogelijk. “Het werk van Groenewout heeft een heleboel andere voorstellen voor organisatorische, technische en procesmatige verbeteringen opgeleverd die leiden tot lagere indirecte kosten. Denk bijvoorbeeld aan de douaneproblematiek met betrekking tot Zwitserland. Die ‘zachte’ kostenbesparingen komen volgend jaar wel aan bod. We zijn eerst begonnen met de ‘harde’ kostenbesparingen die zonder grote investeringen snel resultaat opleveren.”

Op de samenwerking met Groenewout kijkt Schrader in volle tevredenheid terug. “Ze beschikken over goede kennis van de markt, hebben een uitstekende analyse gemaakt en zijn met goede ideeën gekomen. Daarnaast was het fijn samenwerken. Het voelde alsof de mensen van Groenewout deel van ons bedrijf uitmaakten.”

Meer informatie over GROENEWOUT :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!