Huisman Transport; ‘TANS heeft een aanzienlijk aandeel in onze groei gehad’

  • Logistiek & Vervoer

Huisman Transport startte in 2005 met het automatiseren van hun bedrijfsproces. 10 jaar later vertelt Hans van Rossum, bedrijfsleider bij Huisman Transport: ‘Het is nu ondenkbaar om zonder automatisering te moeten werken'.

Huisman Transport; ‘TANS heeft een aanzienlijk aandeel in onze groei gehad’

Er worden iedere dag dusdanig veel opdrachten verwerkt dat dit anders met véél meer mankracht zou moeten worden uitgevoerd’.

Historie

Opa Harrie Huisman startte in 1929 met een bodedienst (Bodedienst Huisman) van Druten naar Nijmegen. Dagelijks reed hij met kisten fruit en pakketten naar het vervoerscentrum in Nijmegen en van daaruit nam hij pakjes mee terug. Ook werd er met kolen gereden naar de kolenboeren in Maas en Waal. Zijn zoon Willy Huisman heeft de zaak in 1951 voortgezet en mede door de groei van het vervoerscentrum (dat zich ging specialiseren in tapijtvervoer) kon Willy Huisman daar met verschillende wagens rijden. In de jaren ‘90 zakte deze markt in en is er met het tapijtvervoer gestopt.

Implementatie

Sinds 2001 staat de 3e generatie aan het roer; Harrie Huisman startte in 2005 met het automatiseren van het bedrijfsproces. De orderintake was toen dusdanig dat het onbegonnen werk was om alles op de oude manier te blijven doen. Er is begonnen met het planprogramma Intertour (Smartour) van PTV. Via hen is Huisman ook in contact gekomen met TANS. Nadat er een demonstratie is gegeven door René Knapen, directeur van TANS heeft Huisman Transport de knoop doorgehakt.

PTV en TANS hadden al een koppeling. ‘Vanaf januari 2006 zijn ze daadwerkelijk met TALIS, het TMS van TANS gestart. Vrij snel daarna volgde de boordcomputers van Trimble. Ook daar had TANS al een koppeling mee, waardoor ook deze implementatie zo geregeld was. Inmiddels zijn er verschillende koppelingen met TALIS gerealiseerd zoals Multivers en Qlikview’, vertelt Hans van Rossum.

Efficientieslag

Hans: ‘We kunnen stellen na al die jaren, dat de samenwerking met TANS goed verloopt. We durven zelfs te zeggen, dat TANS een aanzienlijk aandeel in onze groei heeft gehad. Doordat TANS een totaal pakket aanbiedt en samenwerkt met diverse partners is niet alleen onze efficiëntie verbeterd, maar ook de service naar onze klanten’.

Vóór de automatisering beschikte Huisman Transport over 10 vrachtwagens en 1 planner om de orders te verwerken en in te plannen. De meeste orders kwamen toen binnen via fax en telefoon. Via de vrachtbrieven werd er gepland en werden er ritlijsten samengesteld. Als de ritten waren gereden werden er facturen gemaakt in DOS.

Volledige integratie

Vervolgens heeft Huisman Transport in 2006 het financiële pakket geautomatiseerd (Multivers), gevolgd door Carcube (boordcomputer-koppeling). TALIS FlexTools, TALIS Polling en TALIS WMS. De TALIS xServer-koppeling ten behoeve van geocoderen is sinds 2009 actief en daarna zijn Weborders en de CRM Module in gebruik genomen.

In 2011 is Huisman Transport met TALIX (Taskmanager) gestart, gevolgd door een koppeling tussen TALIS WMS en TMS. TALIS Mobile (Scantoe-passing) en TALIS Factuurmethoden volgden. In dat laatste jaar zijn zij tevens met Docuware (een digitaal documenten beheer systeem) gestart. In 2014 hebben zij de 10e TALIS gebruiker aangeschaft en tot slot hebben zij Qlikview (BI) geïnstalleerd.

De integratie van deze pakketten die allemaal in verbinding staan met TALIS TMS is goed verlopen. De Helpdesk van TANS is altijd prima bereikbaar en in de meeste gevallen zijn onze vraagstukken zo opgelost.

Resultaat

Hans: ‘Het resultaat van de automatisering is dat de informatie-stroom, zowel intern als extern sterk verbeterd is. We kunnen onze klanten snel en accuraat informeren, hierdoor is de klanttevredenheid omhoog gegaan. Zoals ik al eerder meldde, heeft de automatisering een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de groei van Huisman Transport’.

TANS TALIX

‘In 2005 stapten we praktisch ‘als leek’ in de wereld van de automatisering. Doordat er ieder jaar zoveel mogelijkheden aan het pakket (TALIS) worden toegevoegd zorgen het pakket en de organisatie (TANS) er eigenlijk voor dat je wel mee moet in de dynamische en snel veranderende wereld’. Hans: ‘Ons verwachtings-patroon is in vergelijking met 2005, nu een stuk hoger. Echter, TANS maakt het steeds waar’.

Voordelen

‘De voordelen wegen op tegen de kosten. Het is nu ondenkbaar om zonder automatisering te moeten werken: er worden iedere dag dusdanig veel opdrachten verwerkt dat dit anders met véél meer mankracht uitgevoerd zou moeten worden’. Hans: ‘We durven TANS gerust aan te bevelen aan andere bedrijven. De flexibiliteit van het pakket en de mensen van TANS zorgden dat de implementatie bij ons soepel is verlopen. Tot op de dag van vandaag kunnen we niet anders zeggen dan dat de samenwerking erg prettig verloopt’.

Toekomst

‘We kunnen als Huisman Transport nog steeds stappen maken op het gebied van automatisering, binnen ons CRM pakket bijvoorbeeld. We moeten ons best doen om TANS bij te houden met hun ontwikkelingen.
Het is een kunst om je personeel goed te laten werken met alle programma's. Dit, èn de automatisering is een continue proces waar je eigenlijk nooit mee klaar bent. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en hopen TANS nog lang als partner te houden’.

Meer informatie over TANS B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

MobiCoach Fleet Management MobiCoach Fleet Management

De totaaloplossing, klaar voor de toekomst