Intelligente Mobiliteit is dichterbij dan u denkt
- 20 nov., 2014
- Logistiek & Vervoer
In aanwezigheid van Minister Schultz van Haegen presenteert het ITS-spoor van het programma Beter Benutten op de Automotive Campus haar stand van zaken. De crème de la crème van ITS Nederland was present. Goudappel Coffeng dus ook.
Voertuigen, wegen en regelcentra gaan steeds meer real-time met elkaar communiceren. Die trend heet Intelligente Mobiliteit. We zien dat nu al terug in navigatiesystemen, auto's die (half)automatisch filerijden en proeftuinen zoals SensorCity Mobility en de ITS-projecten in Noord-Brabant, waar de provincie met markt en ministerie (Beter Benutten) het voortouw neemt mobiliteit (met name op hun drukke snelwegen) slimmer te maken met Intelligente Transport Systemen (ITS). Verkeersmanagement komt 'de auto in', met nieuwe diensten en dienstverleners, gebruik makend van steeds meer (actuele) (detail)data over de toestand op de weg. Daarover ging het vandaag in Helmond.
Intelligente Mobiliteit
Paul van Beek, adviseur intelligente mobiliteit van Goudappel: "Intelligente Mobiliteit is een prachtig werkveld omdat zoveel bij elkaar moet komen. Complexe techniek moet robuust met elkaar kunnen samenwerken. Het gaat daarnaast om wijzigende marktverhoudingen, publiek én privaat. Maar bovenal gaat het er om hoe die techniek uitpakt op het mobiliteitsgedrag: op micro-, meso- en macroniveau. Met andere woorden: werelden moeten veel meer met elkaar gaan praten en samenwerken. Omdat wij IT, mobiliteit(sbeïnvloeding) beiden begrijpen is onze rol in deze maatschappelijke innovatiebeweging vaak die van 'bruggenbouwer' of 'olieman'.
Op de demomarkt liet de Minister zich onder meer informeren over de Brabant In Car-projecten en het project Spookfiles A58, van wegkantsystemen en datastromen tot de innovatiecentrale en de daadwerkelijke diensten om doorstroming en reiscomfort te maximaliseren. In beide projecten speelt Goudappel een belangrijke rol. Paul van Beek: "Intelligent Mobiliteit gaat in essentie over datastromen slim interpreteren om optimaal te sturen en te benutten op allerlei niveaus. Dat gaat indirect door gedragsbeïnvloeding en in toenemende mate direct door semi-automatisch verkeersmanagement. Terecht vroeg de Minister door op de transformatievragen: krijgt de markt voldoende ruimte? Wat als GPS-signalen wegvallen? Kunnen we op termijn zonder borden? Doen we als overheid wel genoeg? Hoe voorkomen we een te grote focus op de auto?"
Verkeersverwachters
Naast 'olieman' is er een tweede speerpunt waar Goudappel een 'gewilde partner is in de wereld van IM: de verkeersverwachters. Van Beek: "Als er iets is waar we echt goed in zijn, dan is dat het op allerlei manieren voorspellen van mobiliteitsgerelateerd effecten. Vroeger deden we dat vooral voor de lange termijn en collectief. We hebben de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt naar de (ultra)korte termijn en het sturen/ondersteunen op individueel reizigersniveau. Daarvoor zetten we krachtige algoritmes in als het Treiber-Helbingfilter en het Extended Kalman-filter. Gelukkig snappen zowel techneuten als managers als geen ander dat 'voorspellen' een essentiële component is in elke IM-oplossing.
De enorme vlucht van IM is één van de redenen waarom de Goudappel Groep haar IT-gerelateerde activiteiten eind vorig jaar bundelde in een nieuwe groeikern: DAT.Mobility. Van Beek: " Met onze gebundelde kennis, zowel IT-wise als mobiliteit-wise kennis, zijn we op ons sterkst als nieuwe concepten moeten worden bedacht, ontwikkeld of verbeterd. We ontwerpen en bouwen daarbij gericht op meergebruik van innovatie. De nieuwe generatie verkeersverwachters zijn uiteraard nog niet als 'off the shelve'-componenten beschikbaar, maar we hebben wel al krachtige halffabricaten. Intelligent Mobiliteit is echt dichterbij dan menigeen denkt."
Meer informatie over GOUDAPPEL COFFENG B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel