Nieuw MVO rapport voor P&M Express
- 15 feb., 2013
- Logistiek & Vervoer
Ook voor P&M Express is maatschappelijk verantwoord ondernemen van belang. Om de verduurzaming van het bedrijf verder in te zetten heeft P&M Express een MVO opgesteld.
Naam project: | Duurzaamheidsverslag P&M Express |
Naam opdrachtgever(s): | P&M Express BV |
Plaats: | Tilburg |
Periode: | 2011 |
Wat was de aanleiding voor het opstarten van het project?
Vanuit het standpunt om verduurzaming van de onderneming verder door te ontwikkelen en te implementeren, was het noodzakelijk om een MVO Rapport op te stellen. Een voorwaarde voor een juiste rapportage is te komen tot een nulmeting van waaruit beleid en strategie worden bepaald.
Hoe is de samenwerking tussen uw organisatie en de opdrachtgever(s) tot stand gekomen?
Het initiatief werd genomen door Midpoint Brabant en in samenwerking met Between Us zijn wij de uitdaging aangegaan.
Kunt u een omschrijving geven van het project?
Onze ambitie is om duurzaamheid integraal onderdeel uit te laten maken van de organisatie. Met deelname aan het project Kompas Duurzaam Goederenvervoer is bewustzijn op de verschillende aspecten van duurzaamheid tot stand gekomen bij de directie. Voor de komende jaren is het zaak om het bewustzijn voor duurzaamheid bij de medewerkers omhoog te brengen op drie terreinen:
- Brandstofverbruik verlagen
- Schadevrij en veilig rijden
- Klanttevredenheid verhogen door een afname in het aantal klachten
Daarnaast wil P&M belangrijke zaken zoals brandstofverbruik en CO² uitstoot frequenter gaan meten zodat meer inzicht wordt verkregen in waar de CO² uitstoot verder kan worden gereduceerd.
Wat is jullie grootste kracht en hoe hebben jullie dit in het project tot uiting kunnen brengen?
P&M Express in gespecialiseerd in maatwerk, heeft een high level performance en voert opdrachten uit tegen een scherp tarief. Grote opdrachtgevers zijn lange tijd klant en dat betekent naast een kwaliteitsstempel ook stabiliteit in de portfolio.
P&M Express is hierdoor van een sterke regionale speler, naar een logistieke dienstverlener met een internationale reikwijdte, gegroeid.
De pioniersgeest is nog steeds een belangrijk kenmerk van de onderneming en uit zich door een hoge mate van flexibiliteit, waar de klanten dankbaar gebruik van maken.
Vanuit de visie dat duurzaamheid in de toekomst steeds belangrijker zal worden ontwikkelde P&M Express een “groen” beleid, waarbij er getracht wordt waarde te creëren uit duurzaamheid en deze in te bedden in de dagelijkse bedrijfsvoering.
In 2009 is P&M gestart met groene staddistributie.
Diverse binnensteden in Nederland kennen duizenden transportbewegingen per week.
Verscheidene onderzoeken tonen aan dat 80% van al deze transportbewegingen veroorzaakt wordt door vervoerders die daar gemiddeld slechts 1,2 adressen in de stad aandoen.
Dit betekent dat er twintig keer meer voertuigen in de stad rijden dan er in theorie nodig is.
Door het samenvoegen van zendingen van participerende vervoerders buiten de stadsgrens om vervolgens met “groene” besteleenheden de binnenstad te beleveren. Gebruikmakend van de bestaande infrastructuur is hierdoor een mogelijke efficiency in aflevering van:
- Min. 30% reductie besteleenheden
- Min. 50% reductie aantal stops
- Hierdoor reductie afleverkosten mogelijk
- Betere bereikbare binnenstad
Resultaat:
- Hogere beladingsgraad
- Afleverhoeveelheden per adres zijn hoger
- Aantal voertuigen in de binnenstad zijn lager
- Minder CO? uitstoot
- Minder fijnstof
- Verlaging van kosten
Welke activiteiten hebben jullie bij het project verricht?
Gegevens verzamelen;
Het registreren en analyseren van alle data. Denk aan CO?, brandstofverbruik, etc.
Beleid;
Er is een “groen” inkoopbeleid ontwikkeld.
Voorlichting;
Creëren van breed draagvlak, betrokkenheid en motivatie bij het personeel.
Opleiding:
Medewerkers kunnen in overleg een opleiding volgen. In 2011 is er voor code 95, 35 uur per persoon voor nascholing beschikbaar gesteld en gerealiseerd. Daarnaast is P&M een erkend leerbedrijf en werkt het samen met het ROC en VTL om zo een continue doorstroom te genereren. Ook werden er samen met de gemeente Tilburg sociale werkplekken ingericht en ingevuld.
Medewerkers tevredenheidsonderzoek:
Alle medewerkers hebben een enquêteformulier toegestuurd gekregen, die ingevuld kon worden. Uit deze enquête is gebleken dat een overgrote meerderheid erg tevreden is en de werkzaamheden met plezier uitvoert bij P&M.
Welke stappen zullen er nog volgen?
Het MVO rapport is eind 2012 afgerond.
Begin 2013 zal de rapportgenerator klaar zijn en BE-Interactive zal dit installeren op de server bij P&M. Daardoor wordt het mogelijk vanaf 2013 dit rapport jaarlijks te maken en te publiceren.
Meer informatie over P&M EXPRESS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!