Plantaardige, zuivelvervangende drank wil Europa veroveren
- 31 mrt., 2017
- Farma & Zorg
Omega 3 is een belangrijk vetzuur voor het menselijk lichaam en heeft positieve effecten op de gezondheid van mensen. Het bedrijf Concepts for Health uit Cuijk gaat daarom met steun van OndernemersLift+ Ooomega Lijnzaaddrank op de markt brengen.
Het vetzuur helpt onder meer om het cholesterol te verlagen. Verder heeft Omega 3 een gunstig effect op de hersenstofwisseling en oogfunctie en verkleint het de kans op hart- en vaatziekten. “Omega 3 is een essentieel vetzuur, maar wordt niet aangemaakt door het menselijk lichaam”, vertelt directeur Guido Teekamp van Concepts for Health. “In Nederland hebben veel mensen een Omega 3 tekort. Daardoor is het idee ontstaan om Ooomega Lijnzaaddrank te ontwikkelen. Dit is een 100 procent plantaardige, zuivelvervangende drank op basis van lijnzaad. Mensen die een glas drinken, krijgen direct 1.200 milligram Omega 3 binnen. Dat is zo’n 60 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Verder willen we het aantal producten op basis van lijnzaad in de toekomst verder gaan uitbreiden.”
Succes
Lijnzaad is een bijproduct van de vlasplant, die in Canada en de Verenigde Staten volop wordt verbouwd. Ooomega Lijnzaaddrank is lang houdbaar en kan ook buiten de koelkast bewaard worden. Teekamp, die eerder jarenlang werkzaam was voor grote foodconcerns, geeft aan dat lijnzaaddrank in Canada en de Verenigde Staten al volop wordt verkocht. “Daar is het met succes geïntroduceerd. Wij zijn vorig jaar aan de slag gegaan om het ook in Europa op de markt te brengen. Zo zijn we een samenwerking aangegaan met Aroma Uden om de smaak van de drank beter te krijgen. Inmiddels zijn we zover dat we in april van start kunnen gaan met de verkoop van onze Ooomega Lijnzaaddrank. De drank zal onder andere verkocht gaan worden bij Albert Heijn en De Gezondheidswinkel in Nederland en REWE in Oostenrijk.”
Aanscherpen
OndernemersLift+ speelt volgens Teekamp een belangrijke rol bij de uitwerking van zijn plannen om Ooomega Lijnzaaddrank in Europa op de markt te brengen. “Zij hebben ons niet alleen geholpen om het businessplan aan te scherpen, maar ook in contact gebracht met een aantal andere interessante partijen. Via AgriFood Capital hebben wij eerder een REAP-subsidie ontvangen. Die middelen zijn vooral gebruikt voor conceptontwikkeling en smaak- en consumentonderzoek. OndernemersLift+ heeft ons nu een lening van 35.000 euro verstrekt. Daar ben ik erg blij mee, want daardoor kunnen wij onze plannen in de komende maanden verder gaan uitwerken.”