Prestatieverbetering vanuit de kracht van de werkvloer

  • Zakelijke dienstverlening

Om het kwaliteitsbewustzijn in organisaties te vergroten, moet het thema kwaliteit leven in het hele bedrijf. Prestaties verbeteren namelijk pas echt vanuit de kracht van de werkvloer.

Prestatieverbetering vanuit de kracht van de werkvloer

Q4All ontwikkelt een aanpak waarmee bedrijven de kwaliteit van alle processen snel kunnen verbeteren door meer lean te werken. De ontwikkeling van deze aanpak  ‘lean en kwaliteit’ door Esther Schuurmans, oprichter en eigenaar van Q4ALL, vloeide voort uit een onderzoek dat zij deed onder kwaliteitsmanagers.

Kwaliteitsdenken in hele organisatie

Esther Schuurmans: “Uit alle gesprekken kwam unaniem steeds hetzelfde probleem naar voren: kwaliteit blijft in veel gevallen het feestje van de kwaliteitsmanager. Terwijl als je echt efficiënter en beter wilt samenwerken, het zo belangrijk is dat de aandacht voor kwaliteitsdenken wordt gedragen. Door het management, maar vooral door alle medewerkers zelf. Ik wilde iets ontwikkelen waardoor kwaliteitsmanagers zich minder alleen voelen staan, namelijk door zich te ontwikkelen van kwaliteitsmanager naar kwaliteitscoach. Daar is het e-book Succes met Lean en kwaliteit uit ontstaan.”

E-book Succes met Lean en kwaliteit

Het helder en toegankelijk geschreven e-book 'Succes met Lean en kwaliteit' helpt kwaliteitsmanagers in vijf stappen te veranderen naar kwaliteitscoach. “Als coach begeleid je anderen en ben je minder de persoon die overal verantwoordelijk voor is. De ervaring is dat mensen door een andere benadering van de kwaliteitsmanager zich zélf verantwoordelijk gaan voelen voor hun werkproces. Vanuit die betrokkenheid zijn zij gedreven om samen met anderen tot verbetering te komen. Ze worden zélf een kwaliteitsprofessional. Mensen raken enthousiast, het onderwerp gaat leven binnen de organisatie, waardoor kwaliteitsmanagement daadwerkelijk een succes wordt. Tot de vijf stappen behoren onder andere een werkplekoptimalisatie en een continu verbeterprogramma.”

Training Quality for All Experience

Lean werken is volgens Esther vooral iets wat je in de praktijk gewoon moet gaan doen. Om op een makkelijke manier kennis te maken met de kracht van lean en kwaliteit op de werkvloer, heeft zij een kennismakingstraining ontwikkeld voor kwaliteitsmanagers: Quality for All Experience. “Kwaliteitsmanagers werken vaak solistisch. Uit mijn onderzoek blijkt dat kwaliteitsmanagers tegen dezelfde vraagstukken aanlopen ongeacht de branche waarin zij actief zijn. Via Quality for Experience kunnen zij hun blik verruimen en praktisch toepasbare ideeën opdoen om het kwaliteitsbewustzijn bij alle medewerkers in hun organisatie te vergroten. Zelf coach en begeleid ik vooral leanprogramma´s bij logistieke bedrijven en coach ik een aantal kwaliteitsprofessionals in diverse sectoren.” Kijk voor de trainingsdata en het speciale kennismakingsaanbod voor de Quality for All Experience op www.leanenkwaliteit.nl/aanbieding

Online programma Meer succes met lean en kwaliteit

Kwaliteitsdenken is geen eenmalige actie. Wil je continue blijven verbeteren, dan moet je kwaliteit blijven voeden. Speciaal daarvoor ontwikkelde Esther een online trainingsprogramma als vervolg op het e-book en de offline trainingsbijeenkomst. Vanaf begin 2016 is het mogelijk om op elk gewenst moment met het online kwaliteitstrainingsprogramma te starten. “De resultaten zijn te mooi om het niet te doen, zoals meer verbinding tussen afdelingen, neuzen die dezelfde kant op staan maar ook efficiënter werken en een kostendaling. Als de werkvloer kwaliteit draagt, dan worden de resultaten beter. Er is maar één voorwaarde: het management moet hier achter staan.”

Werkprocesverbetering via Q4ALL

Esther Schuurmans is sinds 1997 professioneel actief met kwaliteitsmanagement, veiligheid en Lean. Met haar bedrijf Q4All helpt zij logistieke dienstverleners om werkprocessen te verbeteren en meer werkplezier te creëren door minder verspilling. Esther Schuurmans: “Het is de verantwoordelijkheid van elke medewerker om elke dag bezig te zijn met verbeteren. Kwaliteitsmanagers, ondernemers en leidinggevenden zijn in dit proces een belangrijke inspirator.”

Auteur: Hennie van de Kar-Vervooren

Meer informatie over Q4ALL:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!