Q4All brengt logistiek dienstverleners een stap verder
- 25 mei, 2016
- Logistiek & Vervoer
Voor logistiek dienstverleners ontwikkelde Q4All het programma LEAN in de logistiek. Logistiek dienstverlener Van der Helm-Hudig heeft positieve ervaringen met de verschillende onderdelen uit het LEAN-programma van Q4All, zoals werkplekoptimalisatie, het continu verbeterprogramma en de procesverbetering.
Daarnaast volgden verschillende mensen binnen Van der Helm-Hudig, gespecialiseerd in zeevracht, de LEAN-trainingen, Yellow Belt en Green Belt.
Efficiënter werken in de logistiek
Rick Hoomans, accountmanager bij Van der Helm-Hudig, vertelt over de aanleiding om Q4All in te schakelen: “We wilden efficiënter gaan werken om onze klanten nog beter van dienst te zijn. De kracht van Esther Schuurmans van Q4All is dat ze heel actief met mensen op de werkvloer aan de slag gaat. Dat weet ik nog uit een eerder traject en ervaar ik nu weer. Ze trekt het uit het theoretische, traint mensen on the job, waardoor het eerder beklijft. Mensen gaan uit zichzelf afvragen of wat ze doen nog slimmer kan.”
Bij Van der Helm-Hudig startte Esther met een introductiebijeenkomst voor een groep van ongeveer veertig warehousemedewerkers. Esther: “Alle medewerkers worden betrokken, want het gaat om het gezamenlijk verbeteren.” Rick: “De meeste warehousemedewerkers stonden open voor het programma; een deel was direct enthousiast, een ander deel wat sceptischer, sommigen zeiden zelfs ‘het werd tijd’. De groep die al enthousiast was, is dat gebleven, terwijl de sceptici ook over de brug zijn. Vooral de werkplekoptimalisatie heeft aan het enthousiasme bijgedragen.”
Werkplekoptimalisatie
De werkplekoptimalisatie (het 5S project) bestond uit vijf verschillende workshops van Q4ALL die toewerkten naar het standaardiseren. Rick: “Het heeft ons geholpen om met frisse ogen naar de werkplekken te kijken. De realiteit was dat er nog weleens wat spullen zoals oude pallets of seals door het magazijn zwierven. Alles heeft nu een vaste plek. Ook werken we met schaduwborden. Dat voorkomt dat je naar materialen moet gaan lopen zoeken. Het wordt direct zichtbaar als er iets ontbreekt. Het lijkt heel basaal, maar het heeft een groot effect. Het leuke is dat onze klanten het benoemen als ze ons bezoeken. Zij zien de heldere groene looppaden, zien de markeringen in het magazijn voor hun spullen. Het is ordentelijk. Het is bijna een ander magazijn geworden. Een plezierige werkomgeving waar mensen efficiënter kunnen werken om het werk voor klanten beter te doen.”
Verbetertraject
Wat het verbetertraject bij Van der Helm-Hudig zichtbaar maakt, is dat je de hele keten nodig hebt om te komen tot optimale verbeteringen. Rick: “Onze klanten zijn partners. Wij zijn onderdeel van hun keten maar zij spelen een rol in onze processen. We vragen nu gewoon om ons te helpen onze beloftes voor hen waar te maken, bijvoorbeeld door het tijdig aanleveren van informatie. Die openheid is een van de dingen die Esther heeft gebracht. Vanuit haar betrokkenheid schakelt zij makkelijk met mensen van hoog tot laag in de organisatie. Zij trekt net zo makkelijk haar werkschoenen en veiligheidshesje aan, als dat zij aanschuift aan de vergadertafel. Daarmee heeft ze ons geleerd om ‘vanzelfsprekendheden’ ter discussie te stellen. Dat heeft in ons bedrijf veel losgemaakt waardoor op alle niveaus meer communicatie is, wat voor ons een belangrijke stap is om te groeien van een top-down organisatie naar bottom-up. Wat het traject heeft gebracht is een plezierige werkomgeving met heldere verwachtingen, waarin we hebben geleerd om het belangrijkste eerst te doen.”
Leren om lekker door te gaan
Q4All reikte via het continu verbeterprogramma ook de tools aan voor Van der Helm-Hudig om met de verbeteringen door te gaan. Rick: “Verschillende teamleiders hebben de LEAN-trainingen Yellow Belt en Green Belt gevolgd, zodat we zelfstandig de verbeteringen continu kunnen voortzetten.” Esther: “Het doel van de LEAN-trainingen is om de kennis over te dragen zodat mensen binnen het bedrijf collega´s kunnen begeleiden bij het LEAN-werken.”
Rick: “Esther leert ons om het zelf te doen. In negen maanden tijd heeft het programma van Q4All veel losgemaakt. De verstoringen zijn zichtbaar en binnen de organisatie is er brede interesse om zelf en met onze klanten te werken aan verbeteringen. We gaan lekker door en blijven het zichtbaar maken van de verbeteringen ondersteunen via actielijsten en een nieuwsbrief. Ook werken we een met een digitaal platform “De Q4All Excellerator”, ook wel de verbeter WIKI genoemd. Met deze tool brengen we structuur in het continu verbeteren en zijn we in staat om samen aan ideeën te werken en deze tot resultaat te brengen. We zijn er volle bak mee bezig. Na de warehousemedewerkers volgen nu ook de collega´s van kantoor het programma. Esther heeft ons geactiveerd en gemotiveerd.”
Gratis quickscan voor logistiek dienstverlenersAls logistiek dienstverlener ook een stap verder met een verbeterprogramma? Meld je direct aan voor een quickscan. |
Meer informatie Q4All
Q4ALL begeleidt logistiek dienstverleners bij veranderingsprocessen die de productiviteit bevorderen, de medewerkerstevredenheid doen stijgen, evenals de efficiency en klanttevredenheid. En dit terwijl de kosten en doorlooptijden dalen. “De win-win-win situatie (voordeel voor medewerkers, klanten en de organisatie) begint met een fantastische werkplek voor iedere medewerker met focus op kwaliteit ” vindt Esther Schuurmans. “Dat verdient iedereen.” Het is haar belangrijkste drijfveer om bedrijven in de logistiek te ondersteunen met verbeterprogramma´s en LEAN-werken.
Auteur: Hennie van de Kar
Meer informatie over Q4ALL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!