Saan plaatst 'Passenger Boarding Bridges' op Schiphol

  • Logistiek & Vervoer

In opdracht van VolkerInfra vervangt Saan sinds eind 2011 vijf 'Passenger Boarding Bridges' per jaar op Schiphol. Saan verleent assistentie bij de demontage van de oude bridges en de montage van de nieuwe.

Saan plaatst 'Passenger Boarding Bridges' op Schiphol

VolkerInfra is verantwoordelijk voor integrale voorbereiding en aansturing van de grote infrastructurele projecten. Dit betekent dat het tenderproces van projecten door VolkerInfra wordt aangestuurd, eventueel aangevuld met externe combinanten/adviseurs, met een eenduidige aanpak op het gebied van integraal ontwerp- en tendermanagement. Centraal staat hierbij het voeren van een ‘best for project' beleid.

Exacte opdracht van VolkerInfra op Schiphol

Vanaf de bouw van de ‘nieuwe’ luchthaven Schiphol en de verhuizing van het oude Schiphol-Oost in 1967 plaatst Saan al passagiersbruggen op de luchthaven. Naast het vervoer verzorgt Saan ook het transport van de nieuwe ‘Passenger Bridges’ van Rotterdam naar Schiphol.

Waarom koos VolkerInfra voor Saan

Saan biedt een totaaloplossing voor zowel de demontage, montage en transport van dit project. Saan heeft ruime ervaring met het plaatsen van ‘Passenger Bridges’ en voert daarnaast ook andere werkzaamheden uit op luchthaven Schiphol. Verder kent Saan de veiligheidsprocedures op Schiphol goed omdat er onder andere een vaste Saan kraan op de luchthaven staat voor eventuele calamiteiten.

Bijzonderheden

Een ‘Passenger Bridge’ wordt door Saan eerst gedemonteerd in samenwerking met de technici van VolkerInfra. Daarna wordt de oude bridge, onder begeleiding, met een Saan dieplader over de ‘airside’ landingsbanen afgevoerd. De nieuwe bridge komt vanuit China aan in de haven van Rotterdam. Saan handelt alle douane formaliteiten af en zorgt voor inklaring van de nieuwe bridge in Rotterdam.

In verband met de exceptionele lengte en breedte van het transport wordt dit als exceptioneel transport geclassificeerd. Het transport van de nieuwe 'Passenger Bridge' vanuit Rotterdam wordt door Saan dan ook onder verkeersbegeleiding uitgevoerd. Het transport vindt zoveel mogelijk buiten de spits en het liefst in de avonduren plaats om zo min mogelijk verkeershinder te veroorzaken.

Daarna wordt de bridge, die maximaal 27,5 meter lang is en ongeveer 24 ton weegt, met 2 telekranen tegelijk bij de gate geplaatst. De montage van de gehele constructie wordt in samenwerking van de technici van VolkerInfra uitgevoerd. In totaal duurt het ongeveer zes weken om een 'Passenger Bridge' te vervangen en er worden vijf bridges per jaar op Schiphol vervangen.

Verrichte werkzaamheden Saan:

  • Voorbereiding vergunningen en ontheffingen
  • Douane formaliteiten en inklaringen
  • Assistentie bij de demontage van de oude bridges
  • Inzet 5 Diepladers voor transport
  • Verkeersbegeleiding transport
  • Inzet 60 tons en 100 tons telekraan
  • Assistentie bij de constructie van de nieuwe bridges

Bekijk hier de video hoe de 'Passenger Boarding Bridges' vervangen worden:

Video bij artikel

Meer informatie over SAAN B.V., KONINKLIJKE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

MobiCoach Fleet Management MobiCoach Fleet Management

De totaaloplossing, klaar voor de toekomst