SMART HUB Den Bosch: in luttele meters van schip naar magazijn
- 12 apr., 2017
- Logistiek & Vervoer
Als gekleurde legoblokjes worden ze opgepakt, verplaatst en weggezet: de containers die dagelijks via de Bossche containerterminal BCTN bij SMART HUB worden afgeleverd.
Vrijwel nergens in Nederland is de afstand tussen schip en magazijn zo klein en zo gemakkelijk te overbruggen als op het SMART HUB terrein in Den Bosch.
De voordelen zijn overduidelijk: een razendsnelle doorlooptijd, geen extra kosten voor inzet van truck/chauffeur, minder bewegingen over de weg en goederen die na aankomst in de haven vrijwel meteen beschikbaar zijn. Frank Bruurs is directeur van Spierings Smart Logistics, een logistieke dienstverlener en de grote regisseur van het SMART HUB concept, waarbij door samenwerking met partners een uitgebreid logistiek servicepakket wordt aangeboden. “Onze locatie grenst direct aan de container terminal en dat maakt het zo uniek. Veel logistieke bedrijven in Nederland liggen op geweldige locaties en zijn goed ontsloten via het water, maar wat wij hier kunnen, dat zie je niet vaak!”
Een slimme oplossing via de ‘achtertuin’
Een aantal jaren geleden werd, bij wijze van proef, een verbinding gemaakt tussen de twee terreinen. “Je kunt wel buren zijn, maar die containers moesten wel altijd met een grote omweg via de openbare weg op een chassis bij ons aan de voordeur worden afgeleverd”, vertelt Bruurs. “Als we dat via de achtertuin zouden kunnen regelen, dan zou dat een stuk efficiënter en goedkoper zijn.” Zo gezegd, zo gedaan! Een deel van de afrastering tussen de buren werd vervangen door een automatische speedgate: een hek dat vanzelf open schuift als een reachstacker de poort nadert en meteen na doorkomst weer sluit. Aan de achterzijde van het Spierings magazijn werden twee nieuwe laad/los deuren gemaakt, op dezelfde hoogte als het buitenterrein. “Het werkte vanaf het begin meteen prima”, aldus Bruurs. “Zodra er een container voor ons beschikbaar is, wordt deze voor een van de laaddeuren gezet. Onze mensen kunnen er dan meteen mee aan de slag. Als ze klaar zijn, gaat er een telefoontje naar de BCTN en die pikken hem dan weer op. Bij elke laaddeur zit aan de buitenkant een koker, waar we het aftekende CMR of andere documenten die bij de zending horen, in doen. De reachstacker chauffeur hoeft daar dus niet op te wachten en hoeft er niet voor naar binnen. Op deze manier is een bij ons geloste of geladen container, inclusief papieren, binnen een paar minuten op de terminal!”
Forse uitbreiding
Op het lege perceel naast Spierings, dat ook direct grenst aan de containerterminal, wordt dit jaar een nieuw SMART HUB magazijn gebouwd, met een uiteindelijk oppervlakte van 12.000 m². Door deze uitbreiding ontstaat er een groot perceel van in totaal ca. 75.000 m² gesloten hub, met een warehouse bebouwing van 50 tot 55.000 m², direct gelinkt naar de waterkant. Natuurlijk is bij het ontwerp rekening gehouden met de achtertuin verbinding. “De pilot is zo succesvol dat we in dit nieuwe pand met 6 ‘gelijkvloerse’ laaddeuren gaan werken, zodat we veel meer capaciteit hebben om containers direct vanaf de terminal voor ons magazijn te plaatsen”, aldus Frank Bruurs. “Zo kunnen we meer klanten op deze slimme manier bedienen en hen mee laten profiteren van de voordelen. Dat is het mooie van SMART HUB: met elkaar goede oplossingen bedenken, waar iedereen beter van wordt!”
Meer informatie over SMART HUB:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!