Station Nijmegen Goffert

  • Regionale ontwikkeling

Als alles volgens planning verloopt, is station Nijmegen Goffert eind 2014 klaar. De totale kosten van het station bedragen naar verwachting maximaal 13,5 miljoen euro. De stadsregio reserveert 12,5 miljoen voor het station. De gemeente Nijmegen reserveert 1 miljoen euro. Dit bedrag wordt pas aangewend als het station duurder uitvalt dan 12,5 miljoen euro.

Station Nijmegen Goffert

Station Nijmegen Goffert komt bovenop het huidige viaduct van de Neerbosscheweg, grenzend aan het NXP-terrein. Er komen parkeerplaatsen, fietsenstallingen, bushaltes en een Kiss and Ride-voorziening. Aan de zuidzijde, de kant van FiftyTwoDegrees, wordt het station bereikbaar met liften. Boven het station komt een grote kap die de ruimtelijke kwaliteit van het station versterkt door meer comfort en herkenbaarheid te bieden. De gemeente Nijmegen investeert flink in het gebied rondom het station.

Station Nijmegen Goffert is onderdeel van het programma Stadsregiorail. Stadsregiorail gaat voor meer regionale treinen op bestaand spoor, nieuwe stations en meer reizigers. De realisatie van station Nijmegen Goffert is afhankelijk van de aanleg van een keerspoor in Wijchen. Dit keerspoor is noodzakelijk om 4 x per uur per richting Sprinters te laten rijden tussen Zevenaar en Wijchen. Ook het keerspoor in Wijchen wordt eind 2014 opgeleverd. Onderzoek van NS heeft uitgewezen dat het station Nijmegen Goffert dagelijks door 3.000 tot 4.000 in-en uitstappers gebruikt zal worden.

De stadsregio, gemeente Nijmegen en ProRail gaan nu een projectovereenkomst sluiten. Hierin worden afspraken gemaakt over de realisatie en het beheer van het station. ProRail is verantwoordelijk voor de realisatie van het station. Naar verwachting start de aanbesteding december 2012. De opening van het station is gepland voor eind 2014.

Meer informatie over VERWIJDERD:

Bekijk het complete instantieprofiel

Weijers Riooltechniek Weijers Riooltechniek

Rioolbeheer - Rioolinspectie - Rioolreiniging - Rioolkeuring