‘Transportsoftware TALIS levert minder fouten en meer tijdwinst op’
- 26 nov., 2015
- Logistiek & Vervoer
Familiebedrijf B.A.M. Vermeer heeft met het transportsoftwarepakket TALIS van TANS een verbeterslag gemaakt in de fouragehandel waarin zij actief zijn onder de naam Corsten - B.A.M. Vermeer Fourage B.V.
“We hoeven nu minder handelingen te verrichten voor hetzelfde doel”, zegt Martijn van den Brand, mede-eigenaar van het bedrijf uit Biezenmortel. “De kans op fouten is daardoor aanzienlijk verminderd.”
Kwaliteit blijven garanderen
Het handelsbedrijf Corsten - B.A.M. Vermeer Fourage legt zich toe op de handel van hooi, stro en organische meststoffen. Deze tak is GMP+ gecertificeerd, lid van de Hisfa en verzekerd voor productaansprakelijkheid volgens de FrieslandCampina-norm: hoogwaardige kwaliteit wordt dus geboden. Aangezien de fouragehandel floreerde – er kwamen steeds meer opdrachten binnen – was het noodzakelijk om de transportsoftware te updaten om die kwaliteit te kunnen blijven garanderen.
Standaardpakket: te veel handelingen
“Voorheen deed Corsten - B.A.M. Vermeer Fourage alles met één centraal Excel bestand. Martijn: “Dat was niet handig. Er moesten meer handelingen worden verricht en daardoor worden geswitcht in verschillende soorten administratie. De kans dat er iets werd vergeten, of verkeerd werd ingevoerd was daardoor groter. Met alle gevolgen van dien. Klanten die worden geconfronteerd met fouten, zijn daar niet gelukkig mee. Je moet weer aan de slag om het in orde te maken. Dat kost tijd, en uiteindelijk geld. Daarnaast werd het door het toegenomen handelsvolume steeds lastiger om het overzicht te behouden.”
TALIS: handelingen automatisch doorvoeren
Met TALIS worden handelingen automatisch aan elkaar gekoppeld. “Als we nu een handelsorder invoeren, dan volgt daar vanzelf een ritorder uit. Daar hoeven we niets meer aan te doen. Doordat er niemand meer tussen komt, kan het alleen maar goed gaan. Als we wijzigingen doorvoeren, neemt het transportsoftwarepakket dat automatisch mee in díe bestanden die moeten worden aangepast, zoals de ritplanning.” Wat tevens handig is: “Wij maken de facturen voor de leveranciers, daardoor krijgen ze binnen enkele dagen de inkoopfactuur binnen. Doordat wij de regie in handen hebben, levert dat onszelf en onze leveranciers tijdwinst op.”
Minder last van stress
Van werken in Excel-sheets overschakelen naar een softwarepakket: het vraagt van de medewerkers een andere mindset. Martijn: “Ze hebben er wel aan moeten wennen, uiteindelijk zijn ze wel blij met TALIS. Het overzicht is veel beter, daardoor vind je snel wat je wilt hebben. Je hebt ook een goed overzicht van de ritten. Doordat de foutmarge fors kleiner is, doet dat wat met de medewerkers zelf. Ze hebben veel minder last van stress.”
Begeleiding is cruciaal
Martijn had voorheen niet eerder van TANS gehoord. Onbekend, maar niet onbemind. “Het is een goede zet geweest. Het draait er niet alleen om het pakket dat goed in elkaar steekt, de begeleiding tijdens en na de implementatie is van cruciaal belang. Die was goed, je kunt ook altijd rekenen op de back-up van TANS. Het is overigens wel belangrijk dat je iemand in je eigen organisatie of onderneming hebt die enige verstand van zaken heeft van ICT. Wij hadden die, hij moet er ook voldoende uren aan kunnen besteden. Daardoor draait het systeem en levert het op wat we voor ogen hadden: tijdwinst, minder fouten en minder stress.”
Meer informatie over TANS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel