Vogels blijven weg bij mais; innovatief afdekkleed maakt het mogelijk
- 31 mei, 2017
- Agrofood & Biobased
Vijf studenten van Aeres Hogeschool Dronten hebben onder de bedrijfsnaam Protect Against Birds een nieuw afdekkleed voor de maisbult bedacht. Hij past op elke shovel, voorlader of verreiker en helpt de melkveehouder om de voedingswaarde in de bult te behouden.
“Je dekt de bult beter af en het is nog hygiënischer ook”, zegt Arjan Teunissen over de maisbultbeschermer. De studenten hebben vorige week hun eerste afdekkleed verkocht.
Meerwaarde
Bij de ontwikkeling van een nieuw product speelt de meerwaarde ten opzichte van bestaande producten altijd een cruciale rol. Teunissen: “Uit eigen ervaring weten wij wat voor gedoe het is om elke dag het beschermkleed van de bult los te maken en na het voeren weer vast te maken; grindslurven, gevulde zakken, zijn best zwaar. Wij wilden iets doen met agrotechniek, bescherming van veevoer en gemak voor de boer. Omdat een dergelijk doek er nog niet was, hebben wij de maisbultbeschermer bedacht.”
Voerbescherming
Het afdekkleed is leverbaar in breedtes van acht, tien en twaalf meter. “Staalcentrum Flevoland heeft een frame gelast met een bok die je op een simpele manier met de shovel of voorlader oppakt. Aan het frame hangt het kleed waardoor vogels niet bij de mais kunnen. Met de shovel of voorlader haal je de maisbultbeschermer weg en na het voeren leg je hem er weer op. Het is echt heel simpel én doeltreffend”, vertelt collega-ondernemer Martien Overgaauw. Zeilmakerij Dronten maakte het afdekkleed, gemaakt van nicosyl, op maat.
Student Company
De vijf studenten Arjan Teunissen uit Terwolde, Jente Renema uit It Heidenskip, Martien Overgaauw uit Holwierde, Brenda Schuringa uit Middenmeer en Jeffrey van Loo uit Harberinkhoek vormen samen het brein achter de maisbultbeschermer. Het vijftal studeert Agrarische bedrijfskunde op Aeres Hogeschool Dronten en heeft Student Company Protect Against Birds opgericht. Doel is om een innovatieve dienst of nieuw product te ontwikkelen en dit binnen een schoolseizoen op de markt te brengen. Bij succes wordt de Student Company omgezet naar een ‘volwaardige’ onderneming.