Volwassen Food Academy zoekt nog meer slagkracht
- 24 mrt., 2020
- Arbeidsmarkt
Foodbedrijven in de Regio Foodvalley hebben mensen nodig om processen draaiende te houden en innovaties door te voeren. Ze zijn vooral op zoek naar jonge mbo'ers. Daarom gaat dit jaar de Food Academy Nijkerk (FAN) van start.
In Wageningen is de WUR en in Ede het WFC, maar aan de noordkant van Regio Foodvalley worden de producten gemaakt. Nijkerk en omgeving kent een groot cluster van bedrijven – groot en klein – op het gebied van foodproductie, foodtechniek en foodlogistiek. Regio Foodvalley heeft een optimaal functionerende arbeidsmarkt hoog op de agenda staan.
Food Academy Nijkerk vraagt zo veel mogelijk bedrijven in de regio om aan te sluiten bij dit initiatief”, zegt Jauke van de Beek van Arla Foods. “We hebben allemaal behoefte aan nieuwe mensen en samen hebben we meer slagkracht.”
Jauke van de Beek, HR Business Partner NL/BE/FR van Arla Foods, is van het begin af aan bij de ontwikkeling van FAN betrokken geweest. “We zitten nu in een spannende fase”, stelt Van de Beek. “De Food Academy begon een beetje als hobby. Het afgelopen jaar hebben Aeres College en een aantal ondernemers hard gewerkt aan de inrichting en organisatie van de opleiding. We hebben de volwassenheid bereikt, nog dit jaar worden we een vereniging met een eigen, onafhankelijke directeur. Maar daarmee zijn we er niet, er moet nog heel wat gebeuren.” Van de Beek doelt daarbij vooral op het werven van leerlingen, het zoeken naar nog meer partners en het liefst een eigen gebouw – als ‘visitekaartje’ op het businesspark van Nijkerk. “Dan zijn we beter zichtbaar, goed bereikbaar voor studenten en midden tussen een aantal van onze partners. Maar het belangrijkste is dat studenten dan een uitvalsbasis hebben en een inspirerende plek om kennis en ervaring uit te wisselen.”
Netwerk
Vooralsnog zullen de studenten scholing krijgen in een gebouw van Aeres. Ze krijgen één dag per week les, de andere vier dagen werken ze bij de werkgever waar ze een werk-leercontract mee hebben. Naast Arla zijn nu onder andere Van Delft Biscuits, Bieze Food Group, 2Sisters Storteboom, Müller Fresh Food Logistics, SeaValue, Euroma en Struik bij Food Academy Nijkerk betrokken. “We zijn in gesprek met MKB-bedrijven zoals Theha Kokosbrood in Harderwijk om een rol te spelen in ons netwerk. Hazeleger Kaas uit Barneveld is ook al lid”, zegt Jauke van de Beek.
Onderwijs
Bij het onderwijs zijn naast Aeres ook de Techniek Academie Harderwijk, Corlaer College vmbo en de Nederlandse Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) betrokken. Er zijn leer/werk-trajecten op verschillende mbo-niveaus in drie thema’s: Food Operator, Technische Dienst Food en Food Logistics. Food Academy Nijkerk kost 1,2 miljoen euro. De gemeente Nijkerk investeert een half miljoen. Provincie Gelderland draagt twee ton bij. De andere half miljoen komt uit de Regio Deal die het Rijk sloot met Regio Foodvalley.
Evenementen
“De komende tijd gaan we flink inzetten op communicatie om de doelgroep te bereiken”, zegt Jauke van de Beek. “We hebben veel te bieden als het gaat om ontwikkeling, bediening van high-end machines, professionele bedrijfsvoering en arbeidsvoorwaarden. Werken in een fabriek heeft nu nog te veel het imago van zwaar werk en lange dagen voor weinig geld. Daar moeten we vanaf. We zijn nu aan het kijken hoe we de doelgroep kunnen bereiken, met welke boodschap en via welke kanalen. Dat doen we bijvoorbeeld via social media, maar ook via evenementen zoals het Smaak Festival Nijkerk. We gaan scholen af en we vragen jongeren om bij ons in de bedrijven te komen kijken.”
Meer informatie over Regio Foodvalley:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!