Je personeel bedanken voor al het harde werk is altijd een leuk moment. Je werknemers voelen hierdoor extra waardering en krijgen meer motivatie om te gaan werken. Maar welke momenten zijn het belangrijkst om iets speciaals te doen voor je werknemers?
In deze blog vertellen we jou de belangrijkste drie momenten waarbij je je werknemers moet bedanken voor hun inzet en zeker niet moet vergeten.
Kerst en Nieuwjaarsdag
Een passend moment om je werknemers te bedanken, is tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar. Kerst is het perfecte moment om een kerstborrel te organiseren en een kerstgeschenk te geven als bedankje. Bovendien staat Nieuwjaarsdag in het teken van het nieuwe jaar en is dit een mooi moment om een nieuwjaarsborrel te organiseren, nieuwe jaarlijkse doelen te bepalen, op bedrijfsniveau als op individueel vlak, en te zorgen voor een knallende start. Het helpt jouw organisatie om het jaar te beginnen met nieuwe plannen, wat weer indirect bijdraagt aan de nieuwe doelen van dat jaar.
Vliegend de zomer in
Een ander moment waarop je je werknemers in het zonnetje kan zetten, is de zomer. Tegen de zomer gaan mensen op vakantie, maken een grote reis of blijven thuis genieten in hun eigen omgeving. Vlak voor de zomer is een speciaal moment om je werknemers extra in het zonnetje te zetten. Ze zijn toe aan vakantie en door op dit moment je waardering uit te spreken naar je werknemers, zullen zij een extra boost krijgen om na de vakantie weer flink aan de slag te gaan.
Gebruik het functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek is het ideale moment om je dankbaarheid uit te spreken naar je personeel. Je staat tijdens dit gesprek stil bij je werknemers waarin je kijkt naar de persoonlijke ontwikkelingen. Dit moment kan je ook gebruiken om naast de ontwikkelingen aan te kaarten, een bedankje uit te spreken naar je werknemers. Bij dit soort gesprekken worden er soms ook bonussen, salarisverhogingen en andere promoties voorgesteld. Je zou ervoor kunnen kiezen om dit te combineren, door met een functioneringsgesprek je werknemers te bedanken en op deze manier iets speciaals te organiseren. Mocht het bedrijf ander soorten gesprekken houden dan een functioneringsgesprek, kan de organisatie kijken naar een ander passend moment. Er vinden namelijk ook eindejaarsgesprekken, startgesprekken of tussentijdse gesprekken plaats. Daarnaast kan het ook voorkomen om spontaan iemand te verrassen omdat diegene een prijs heeft gewonnen of een hele goede prestatie heeft geleverd.
Door deze momenten te gebruiken weet jij als de beste wanneer je jouw personeel het beste kan bedanken. Organiseer rond kerst een leuke kerstborrel waarin je kerstpakketten uitdeelt, vier het nieuwe jaar met nieuwe strategische doelen, gebruik het functioneringsgesprek om je dankbaarheid kenbaar te maken en laat ze voor de zomervakantie weten dat wanneer ze bijgetankt en uitgerust zijn, ze weer met open arme worden ontvangen. Door deze momenten te gebruiken kan je op het juiste moment je dankbaarheid uitspreken en je werknemers een speciaal gevoel geven. Maak het passend voor jouw organisatie en kijk welk moment het beste past in jullie jaarplanning.