Adwords is een uitstekende manier om je organisatie op internet te promoten via Google-websites. Via het adverteerprogramma bepaal je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Wil jij ook boven of naast de zoekresultaten in beeld komen met je product of dienst?
Als je via Adwords adverteert (SEA) betaal je om prominent in beeld te komen op websites van Google en haar partners, zoals Google Maps en Gmail. Google heeft per pagina 11 posities beschikbaar. De 3 posities bovenaan de pagina zijn voor de organisaties die hun Adwords Campagne het beste hebben ingericht en de overige 8 posities worden aan de rechterkant van de pagina weergegeven.
Adwords opstarten
Nadat je je hebt aangemeld en je account is geactiveerd kun je zelf je campagnes maken. Daarbij bepaal je eerst op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en schrijf je vervolgens de advertentie. Je stelt zelf het dagbudget en de kosten per klik (CPC) in. Je betaalt namelijk alleen wanneer een gebruiker daadwerkelijk op jouw advertenties klikt en niet voor de weergaven.
Stel het budget niet te laag in om te voorkomen dat je onvoldoende wordt getoond. Het budget dat niet wordt gebruikt neem je gewoon mee. Zowel de advertentie als het budget kun je aanpassen tot je tevreden bent.
Positie advertentie
De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant je advertentie, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor Google bezoekers die jouw advertentie bekijken. De kwaliteitsscore van je zoekwoorden en je CPC zijn bepalend voor de positie van je advertentie. De formule die Google hanteert voor het bepalen van een positie is:
Kwaliteitsscore X CPC = advertentiepositie
Hoe hoger je kwaliteitsscore is hoe minder je betaalt per klik. Heb je daarentegen een lage kwaliteitsscore, dan betaal je veel per klik en is het aantal weergaven laag. Het is dus belangrijk om de kwaliteitsscore van je keywords zo hoog mogelijk te laten zijn.
Zoekwoorden bepalen
Om kwalitatief goede keywords vast te stellen is het belangrijk deze vooraf goed te inventariseren.
- Welk product of dienst wil je in beeld brengen?
- Kun je ook synoniemen gebruiken?
- Wat is de doelstelling van de advertentie, aankopen, reserveren, aanvragen...?
- Kun je naast vaktaal ook consumententaal gebruiken?
- Zijn zoektermen te combineren met een plaatsnaam?
- Via welke zoektermen komen bezoekers vanuit het organische gedeelte binnen? (Analytics)
- Hoe worden je concurrenten gevonden?
De keywordplanner van Google is een goede aanvulling en helpt je inspiratie op te doen.
Zoekwoorden combineren
Het gebruik van zoekcombinaties is relevanter en vaak goedkoper. Daarnaast zoekt men vaak op meer dan 1 woord in de zoekmachines.
Voorbeeld Hybride + Auto + Utrecht Vakantie + Italië + 4 sterren + Gardameer |
Combinaties kunnen eenvoudig worden gemaakt met de tool van Ranks. Woorden uit 2 kolommen combineer je met elkaar, zodat je alle mogelijke zoekcombinaties in beeld krijgt.
Zoektypen en Campagnes
Je bepaalt zelf hoe specifiek je jouw advertentie instelt.
Breed zoekwoord |
Zoekwoord --> Zwarte iPad |
Slechter in kwaliteitsscore |
Modifier breed | +Zoekwoord --> +Zwarte + iPad Getoond bij: zwarte iPad, iPad kopen Niet getoond bij: Computer |
|
Woordgroep | “Zoekwoord” --> “Zwarte iPad” Getoond bij: zwarte iPad kopen, nieuwe zwarte iPad Niet getoond bij: iPad zwart, Ipad |
|
Exact | [zoekwoord] --> [Zwarte iPad] Getoond bij: zwarte iPad Niet getoond bij: zwarte iPad kopen, nieuwe zwarte iPad |
Hoogst in kwaliteitsscore |
Uitsluiting | -zoekwoord --> -iPad Om woorden als gratis en kosteloos uit te sluiten |
Hoe specifieker je bent hoe beter je kwaliteitsscore en hoe relevanter je zult zijn voor bezoekers.
Effectief adverteren
Let altijd op dat je wervend en relevant schrijft en wellicht ten overvloede… altijd zonder spel- en grammaticafouten. Call to actions scoren het best , zoals “Bekijk hier onze laptops”. En je mag best laten weten wat jouw product of dienst bijzonder maakt door een meerwaarde te noemen in je advertentie, zoals “Bij ons 5 jaar garantie”. Voor de doorklikratio (CTR), de conversie en kwaliteitsscore is het goed om zoekwoorden in je advertentie te herhalen.
Als een bezoeker op je advertentie klikt is het belangrijk dat hij op de juiste pagina terecht komt. De landingspagina moet passen bij je zoekwoorden en je advertentie. Past de pagina niet bij de verwachting van de bezoeker dan is de pagina niet relevant en loop je het risico dat men vroegtijdig weg klikt. Zorg er tevens voor dat de tekst op de landingspagina niet te lang is, men niet meer hoeft door te klikken, er geen lange en onduidelijke formulieren ingevuld hoeven te worden, tekst en foto’s op de pagina ook aansluiten bij het aanbod en dat alle belangrijke info in beeld is en men niet hoeft te scrollen.
Er zijn een aantal redactionele richtlijnen waar je je aan moet houden. Zo mag je handelsnamen wel als zoekwoord en in de zichtbare url opnemen, maar niet in de advertentietekst. En mag je maar 1x een ! teken gebruiken en geen symbolen of interpunctietekens.
Over de Auteur: |