Aan de slag met Google Adwords

Aan de slag met Google Adwords
  • Marketing & Communicatie
  • Annemarie de Joode

Adwords is een uitstekende manier om je organisatie op internet te promoten via Google-websites. Via het adverteerprogramma bepaal je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Wil jij ook boven of naast de zoekresultaten in beeld komen met je product of dienst?

Als je via Adwords adverteert (SEA) betaal je om prominent in beeld te komen op websites van Google en haar partners, zoals Google Maps en Gmail. Google heeft per pagina 11 posities beschikbaar.  De 3 posities bovenaan de pagina zijn voor de organisaties die hun Adwords Campagne het beste hebben ingericht en de overige 8 posities worden aan de rechterkant van de pagina weergegeven.

Adwords opstarten

Nadat je je hebt aangemeld en je account is geactiveerd kun je zelf je campagnes maken.  Daarbij bepaal je eerst op  welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en schrijf je vervolgens de advertentie. Je stelt zelf het dagbudget en de kosten per klik (CPC)  in. Je betaalt namelijk alleen wanneer een gebruiker daadwerkelijk op jouw advertenties klikt en niet voor de weergaven.

Stel het budget niet te laag in om te voorkomen dat je onvoldoende wordt getoond. Het budget dat niet wordt gebruikt neem je gewoon mee. Zowel de advertentie als het budget kun je aanpassen tot je tevreden bent.

Positie advertentie

De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant je advertentie, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor Google bezoekers die jouw advertentie bekijken. De kwaliteitsscore van je zoekwoorden en je CPC zijn bepalend voor de positie van je advertentie. De formule die Google hanteert  voor het bepalen van een positie is:

Kwaliteitsscore X CPC = advertentiepositie

Hoe hoger je kwaliteitsscore is hoe minder je betaalt per klik. Heb je daarentegen een lage kwaliteitsscore, dan betaal je veel per klik en is het aantal weergaven laag. Het is dus belangrijk om de kwaliteitsscore van je keywords zo hoog mogelijk te laten zijn.

Zoekwoorden bepalen

Om kwalitatief goede keywords vast te stellen  is het belangrijk deze vooraf goed te inventariseren.  

  • Welk product of dienst wil je in beeld brengen?
  • Kun je ook synoniemen gebruiken?
  • Wat is de doelstelling van de advertentie,  aankopen, reserveren, aanvragen...?
  • Kun je naast vaktaal ook consumententaal gebruiken?
  • Zijn zoektermen te combineren met een plaatsnaam?
  • Via welke zoektermen komen bezoekers vanuit het organische gedeelte binnen? (Analytics)
  • Hoe worden je concurrenten gevonden?

De keywordplanner van Google is een goede aanvulling en helpt je inspiratie op te doen. 

Zoekwoorden combineren

Het gebruik van zoekcombinaties is  relevanter en vaak goedkoper. Daarnaast zoekt men vaak op meer dan 1 woord in de zoekmachines.

Voorbeeld
Hybride + Auto + Utrecht
Vakantie + Italië + 4 sterren + Gardameer

Combinaties kunnen eenvoudig worden gemaakt met de tool van Ranks. Woorden uit 2 kolommen combineer je met elkaar, zodat je alle mogelijke zoekcombinaties in beeld krijgt.

Zoektypen en Campagnes

Je bepaalt zelf hoe specifiek je jouw advertentie instelt.

Breed zoekwoord

Zoekwoord --> Zwarte iPad
Getoond bij: iPad kopen, computer, beste iPad

Slechter in kwaliteitsscore
Modifier breed +Zoekwoord --> +Zwarte + iPad
Getoond bij: zwarte iPad, iPad kopen
Niet getoond bij: Computer 
 
Woordgroep “Zoekwoord” --> “Zwarte iPad”
Getoond bij: zwarte iPad kopen, nieuwe zwarte iPad
Niet getoond bij: iPad zwart, Ipad 
 
Exact [zoekwoord] --> [Zwarte iPad]
Getoond bij: zwarte iPad
Niet getoond bij: zwarte iPad kopen, nieuwe zwarte iPad
Hoogst in kwaliteitsscore
Uitsluiting -zoekwoord --> -iPad
Om woorden als gratis en kosteloos uit te sluiten
 

Hoe specifieker je bent hoe beter je kwaliteitsscore en hoe relevanter je zult zijn voor bezoekers.

Effectief adverteren

Let altijd op dat je wervend en relevant schrijft en wellicht ten overvloede… altijd zonder spel- en grammaticafouten. Call to actions scoren het best , zoals “Bekijk hier onze laptops”.  En je mag best laten weten wat jouw product of dienst bijzonder maakt door een meerwaarde te noemen in je advertentie, zoals “Bij ons 5 jaar garantie”. Voor de doorklikratio (CTR), de conversie en kwaliteitsscore  is het goed om zoekwoorden in je advertentie te herhalen.

Als een bezoeker op je advertentie klikt is het belangrijk dat hij op de juiste pagina terecht komt. De landingspagina moet passen bij je zoekwoorden en je advertentie. Past de pagina niet bij de verwachting van de bezoeker dan is de pagina niet relevant en loop je het risico dat men vroegtijdig weg klikt. Zorg er tevens voor dat de tekst op de landingspagina niet te lang is, men niet meer hoeft door te klikken, er geen lange en onduidelijke formulieren ingevuld hoeven te worden, tekst en foto’s op de pagina ook aansluiten bij het aanbod en dat alle belangrijke info in beeld is en men niet hoeft te scrollen.

Er zijn een aantal redactionele richtlijnen waar je je aan moet houden. Zo mag je handelsnamen wel als zoekwoord en in de zichtbare url opnemen, maar niet in de advertentietekst. En mag je maar 1x een ! teken gebruiken en geen symbolen of interpunctietekens.

 

Annemarie Prenger

Over de Auteur:
Annemarie de Joode, is Accountmanager Online bij RegioinBedrijf. In haar functie adviseert Annemarie haar klanten op het gebied van (online) marketing en communicatie.

Blogvideo

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel