Twitter is een relatief nieuw medium waarop geadverteerd kan worden. Vooralsnog zijn er maar weinig bedrijven die de stap hebben gemaakt. Maar wat zijn de voor- en nadelen van het adverteren op Twitter?
Veel bedrijven denken dat ze door middel van winacties en door grote groepen volgers te kopen hun doelgroep bereiken. Maar is dat werkelijk zo? Vaak is het beter om eerst mensen te volgen die het bedrijf kennen en bereid zijn om de boodschap door te sturen. Daarna kunnen bedrijven op basis van adverteren een volgende stap in de goede richting zetten, waardoor de doelgroep eerder bereikt zal worden dan door het kopen van volgers of het inzetten van winacties.
Adverteren op Twitter is relatief nieuw. Op dit moment zijn het vooral de voorlopers op het gebied van marketing die op de microblog actief zijn. Toch heeft Twitter haar advertentieplatform juist voor de kleinere bedrijven ingericht. Op Twitter kan de doelgroep namelijk heel eenvoudig en specifiek beschreven en gemaakt worden. Voor bedrijven is het ook een inzichtelijk type medium, de kostenpost bepaalt u namelijk zelf. Maar hoe hoger het bedrag hoe vaker de advertentie op Twitter komt te staan.
Voordelen adverteren op Twitter:
- Betalen per click: Er word per click betaald. Dit betekent dat er doelgericht geadverteerd wordt.
- Doelgericht zoeken: Op Twitter kan de doelgroep zelf geselecteerd worden door middel van diverse instellingen. Hierbij kan het desbetreffende bedrijf de doelgroep zo specifiek mogelijk maken.
- Makkelijk om te doen: Adverteren op Twitter is makkelijk om te doen. Ook is het een voordeel dat je makkelijk kan instellen hoeveel je wil uitgeven. Twitter laat dan door middel van cijfers en statistieken zien hoeveel mensen er bereikt worden.
- Groot bereik: Maandelijks gebruiken 3,7 miljoen mensen in Nederland hun Twitteraccount waarvan driekwart de mobiele app gebruikt. Ook op deze mobiele versie kan geadverteerd worden.
Nadelen adverteren op Twitter:
- Lage ROI (Return on Investment): Veel bedrijven klagen dat de ROI vrij laag is. Om doelstellingen te halen op Twitter heb je daarom wel een lange adem nodig. Hierdoor is het vaak onaantrekkelijk voor kleine bedrijven om te adverteren.
- Jong: Twitter is nog een relatief jong medium om te adverteren. Advertenties op social media en vooral Twitter zijn daarom nog niet door iedereen geaccepteerd, waardoor er een groep mensen zal zijn die het irritant vinden dat advertenties in hun timeline te zien zijn.
ROI: Het dubbeltje wat geïnvesteerd word om een kwartje te verdienen is uw investment. De 15 cent die je terug krijgt is de ROI.
Adverteren, volgers kopen of Tweetadder gebruiken
Aan adverteren kleven dus nogal wat voor- en nadelen. Daarom zijn er veel bedrijven die volgers kopen. Dit is een snelle manier om snel een grote groep volgers er bij te krijgen. Bij de gekochte volgers zitten echter veel accounts die niet in de doelgroep van het bedrijf horen. Maar ook daarvoor is een oplossing. Om snel een overzicht te krijgen van relevante Twitteraars is er namelijk een softwareprogramma genaamd Tweetadder. Via dit programma kunnen de doelgroepen makkelijker gevonden worden, zo kan je snel de doelgroep volgen. Volgt diegene je niet binnen 3 dagen terug? Dan unfollowt Tweetadder die persoon automatisch.
Over de Auteur: |