Blogs zijn een communicatiemiddel welke veel B2C ondernemingen al gretig toepassen. Hier is een goede reden voor die ook voor de B2B markt zeer relevant is.
Nederland is een land met een van de hoogste percentages als het gaat om het aantal internetgebruikers. Nederlanders internetten graag en zijn daarbij veelal gevoeliger voor een ‘ervaring’ dan simpele informatieoverdracht. Ze lezen graag over de persoon of personen achter een organisatie. Hoe denkt u over uw vakgebied en hoe gaat u daar in de praktijk mee om? Er is eigenlijk maar één middel om online op grote schaal een ervaring te delen en dat is door te bloggen. In een blog spelen uw mening en ervaring over- en in een vakgebied een grotere rol dan het standaard verkooppraatje, dat men ondertussen wel kent. Uw product is geweldig, maar wie bedacht het, maakte het, waarom en hoe? En wat gebeurd er in uw vakgebied volgens uw ervaren mening?
Het marketen van personen
Het is politieke analisten allang bekend dat mensen niet op partijen stemmen maar op partijleden. In Amerika is het marketen van personen al verheven tot kunst, in Nederland kunnen we er inmiddels ook niet meer om heen. Wie was GroenLinks zonder Femke Halsema, wie is de PVV zonder Geert Wilders? Met Steve Jobs in het achterhoofd is te concluderen dat het ondernemersleven hier steeds minder in verschilt van de politiek. Al die netwerkbijeenkomsten zijn ook niet voor niets, bedrijfsgegevens zijn zo gevonden, maar de mensen achter een bedrijf niet. Uiteraard wel de persoonsgegevens op LinkedIn, maar niet de eerder genoemde mening en ervaring binnen een vakgebied. U komt als blogger betrouwbaarder over omdat u vanuit uw persoon communiceert in plaats van een anonieme organisatie. Op RegioinBedrijf vindt u daarom ook interviews met ondernemers. Inmiddels is ook een start gemaakt met gastblogs van ondernemers. Een blog dus (of een vlog als hiervoor de middelen beschikbaar zijn), hoe pakt u dit aan?
Richtlijnen voor zakelijke blogs
Bij het schrijven van een blog gaat het niet zozeer om uw schrijfvaardigheden. Schuif daaromde blog van uw bedrijf niet zomaar af op die medewerker die een mooi verhaaltje weet te schrijven. Laat die medewerker er nog wel even naar kijken. Het is belangrijker dat uw blog authentiek is en vakdeskundigheid biedt aan de lezer. Bent u niet zeker over het bereik van uw eigen website? Er zijn genoeg bloggende websites die staan de springen om gastbloggers uit het ondernemersleven. Om het bereik zo groot mogelijk te houden, is het belangrijk om geen jargon te gebruiken zodat zoveel mogelijk mensen de tekst kunnen lezen. En probeer altijd één of meer tips in uw tekst te verwerken. Ook in de B2B wereld zijn niet alle bloglezers deskundigen binnen uw vakgebied.
U hoeft niet elke week een nieuwe blog te produceren. Probeer wel regelmatig te bloggen zodat uw lezers op uw blogs kunnen rekenen. Vrees niet de reactievelden onder uw blog, trotseer ze. In gesprek gaan met uw lezers is bijzonder belangrijk. Vaak zijn de reagerende lezers beleefder dan u verwacht, zeker op zakelijke websites. Veelal is in de reacties op blogs terug te zien dat lezers opbouwende kritiek geven of zelfs ideeën aandragen voor een volgend blog. Vraag ook gerust wat de lezers de volgende keer willen lezen.
Over de Auteur: |