Waar men vroeger alleen bereikt werd via advertenties en commercials zijn (potentiele) klanten tegenwoordig te vinden op social media.
In het huidige digitale tijdperk, waarin interactieve communicatie een steeds grotere rol speelt, kom je als ondernemer haast niet onder het gebruik van sociale media uit. Social media zijn ook zeer geschikt om zakelijk in te zetten. Dit kan voor verschillende doeleinden, zoals ten behoeve van de marketingstrategie, klantcontact, het bereiken van leads etc. Waar boodschappen voorheen alleen werden verzonden is er, dankzij de nieuwe media, ruimte voor interactie met (potentiele) klanten.
Twijfel je nog over het gebruik van social media voor jouw organisatie?
Voordelen van social media
- Actuele, korte en bondige boodschappen worden snel en eenvoudig verspreid
- Door actief aandacht aan je organisatie te geven werk je aan je naamsbekendheid en een positieve merkbeleving (imagobuilding)
- Het genereren van traffic naar je website, maar ook offline zoals naar een seminar, is effectief en snel
- Communiceren via social media is goedkoop. De dialoog aangaan met klanten is mogelijk zonder enorme budgetten
- “Mond-tot-mondreclame” zorgt voor een groot bereik
- Social media zijn snel te doorzoeken
- Geschikt voor het benaderen van marketingniches
- Zoekmachines waarderen social media erg goed. Actief aanwezig zijn is daarmee positief voor de zoekmachineoptimalisatie
- Personeel werven is eenvoudig en goedkoop
Kansen benutten
Heb je tevreden klanten? Laat deze dan over je organisatie vertellen. Dit helpt bij het krijgen van nieuwe klanten. Aanbevelingen van familie en vrienden worden namelijk meer vertrouwd dan van wie ook.. ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ gaat niet meer op. Maar zijn je klanten ontevreden vraag dan vooral wat je niet goed doet en wat beter kan. Creëer de kans om jezelf te verbeteren en negeer nooit negatieve reacties! Er wordt over je gesproken of je nu wel of niet op social media te vinden bent. Daarom kun je er beter voor zorgen dat je weet wat er speelt, zodat je ook mee kunt praten.
Via vakgerelateerde pagina’s en blogs blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen uit jouw branche. Als gebruiker heb je via de verschillende platforms de mogelijkheid tips met elkaar te delen, discussies aan te gaan en vragen te stellen. Binnen discussiegroepen kunnen concullega’s je verder helpen met hun antwoorden, doorverwijzingen en door mee te denken.
Nadelen van social media
Nieuwe media die zo snel zijn en door iedereen zijn te raadplegen kennen ook nadelen. Voor het opstarten is het belangrijk je hiervan bewust te zijn:
- Om overzicht te houden is een strategie waarin het opnemen van richtlijnen als “waarom, waarvoor, wanneer, voor wie en hoe te gebruiken” gewenst
- Onzorgvuldigheid of verkeerde opmerkingen kunnen leiden tot imagoschade
- Schadelijke boodschappen zijn zichtbaar en blijven lang traceerbaar
- Negatieve berichten over de organisatie ontwikkelen zich snel door de groepsdynamiek. Het monitoren van deze uitingen is daarom belangrijk
- Het up-to-date houden van de nieuwe media en daadwerkelijk in interactie gaan met klanten kost tijd en discipline
- Steeds nieuwe en aantrekkelijke content creëren, wat een groot publiek interesseert, vergt enige creativiteit
- De “return on investment” is vertraagd. Het opbouwen van een netwerk met loyale volgers is niet van de een op de andere dag gerealiseerd, daar gaat langere tijd overheen
Over de Auteur: |
Heeft u vragen over dit artikel?
Uw vragen worden direct beantwoord op LinkedIn