Bounceratio verlagen door een mobiel vriendelijke website

Bounceratio verlagen door een mobiel vriendelijke website
  • Marketing & Communicatie
  • Joost Willemse

Heeft uw website een hoge bounceratio? Dit kan komen doordat uw website nog niet mobielvriendelijk is. Mobiele gebruikers die een bezoek als niet prettig ervaren, zullen de website eerder verlaten en op zoek gaan naar een concurrerende website die wel mobiel vriendelijk is ingericht.

Google hecht steeds meer waarde aan de mobiele gebruiksvriendelijkheid van een website. De waarde van mobielvriendelijke websites groeit door het toenemende gebruik van mobiele apparaten. Een website die niet mobiel vriendelijk is scoort minder goed (of zelfs niet) in de mobiele zoekresultaten van Google waardoor bezoekersaantallen worden beperkt.

Het aantal mobiele aankopen stijgt nog steeds ieder jaar hard waardoor mobiel onvriendelijke websites niet alleen bezoekers maar ook omzet mislopen. Daarnaast zijn bezoekers minder snel bereid om tot aankoop over te gaan op een website die niet gebruiksvriendelijk is.

Een mobiele gebruiker ziet direct op Google al of een website mobiel vriendelijk is of niet. Indien een website aan de mobiel vriendelijke eisen voldoet van Google wordt deze bij de zoekresultaten voorzien van het label ”Voor mobiel”. In onderstaande afbeelding is te zien dat RegioinBedrijf aan deze eisen voldoet.

Bouncerate verlagen mobiele website

 

 

 

 

 

 

 


Maak je website mobiel vriendelijk

  • Zorg voor leesbare teksten zonder dat daarbij in of uitgezoomd dient te worden.
  • Maak geen gebruik van software die niet of slecht ondersteund wordt op mobiele apparaten zoals Adobe Flash.
  • Webpagina’s dienen zich automatisch aan te passen aan het apparaat zodat er minimaal gescrold hoeft te worden.
  • Bij gebruik van hyperlinks dienen de links ver genoeg uit elkaar te staan zodat de bezoeker makkelijk op de juiste link kan klikken.

Tips voor het maken van een mobiel vriendelijke website:

  • Voorkom horizontaal scrollen (teksten moeten zich aanpassen aan de breedte van het beeldscherm)
  • Een verticaal keuzemenu kan het horizontaal scrollen deels verhelpen
  • Webpagina’s en afbeeldingen dienen snel te laden
  • Bronnen van een website toegankelijk maken voor crawlers (de bots van Google)
  • Test je website op alle mogelijke mobiele browsers

Test de mobielvriendelijkheid van uw website!

Is jouw website mobielvriendelijk? Doe de test! Indien uw website nog niet mobielvriendelijk is geeft Google u feedback over uw website waar aan gewerkt dient te worden. Test je website hier!

Joost Willemse

Over de Auteur:
Joost Willemse, volgt momenteel de opleiding Small Business & Retail Management bij Avans. Voor zijn afstudeeropdracht doet hij onderzoek naar de communicatiebehoefte binnen de B2B.

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel