Communicatie… daar heb ik geen tijd voor!

Communicatie… daar heb ik geen tijd voor!
  • Marketing & Communicatie
  • Henriet de Ruijter

Als ondernemer moet je veel. Heel veel. De dag van een ondernemer ziet er over het algemeen overvol uit. Vervolgens moet je ook nog eens nadenken over communicatie. En daar heb je echt geen tijd voor…..

Communicatie? Ik heb genoeg klanten…

Wellicht zit je als ondernemer inderdaad in een luxe positie met een grote orderportefeuille. Echter dat is korte termijn denken. De markt is constant aan verandering onderhevig met daaruit voortvloeiend andere vragen, andere behoeften en andere eisen.

En wat te denken als er een aantal ‘vaste’ klanten wegvalt, staan er dan nieuwe klanten bij je op de stoep?

Het is juist van belang om je communicatie levendig te houden zodat je laat zien dat jullie organisatie actueel is, weet wat er speelt in de markt, steeds met ontwikkelingen bezig is, in contact staat met de (potentiele) klant, proactief is etc.

Communicatie? Ik heb toch al een website…

De meeste organisaties hebben een website. Het is destijds speciaal voor je ontworpen en gebouwd, een visitekaartje voor het bedrijf! Daar blijft het vervolgens bij en dat is een gemiste kans.

Informatie op sites staan er vaak jaren op. Als er al een button nieuwsberichten is, staat er vaak te oud nieuws of is er helemaal niets te vinden. Wie haakt er niet af bij het bezoeken van een site met verouderde informatie…

Stel je eens het volgende voor: Tijdens een (netwerk)bijeenkomst raak je in gesprek met een directeur van een organisatie met diensten die voor jouw bedrijf erg interessant kunnen zijn. Je vraagt natuurlijk om zijn kaartje. Vervolgens haalt deze directeur zijn kaartje uit zijn binnenzak en vraagt je om een pen omdat de informatie op het kaartje niet actueel is. Ze zijn een half jaar geleden verhuisd en tja…, het was er nog niet van gekomen om voor nieuwe kaartjes te zorgen, zo druk, druk, druk gehad…

Handmatig past de directeur de gegevens aan en vervolgens krijg jij het kaartje aangereikt met daarop de met pen gecorrigeerde gegevens. Vind jij die organisatie dan nog zo interessant of haak je af en zoek je verder?

Laat je website geen visitekaartje zijn maar gebruik het als een etalage die up-to-date moet zijn!

Communicatie? Veel te moeilijk…

Veel ondernemers vinden communicatie moeilijk want ze hebben er ´niet voor geleerd´ terwijl het eigenlijk niets meer of minder is dan het overbrengen van jouw boodschap. Elke ondernemer heeft juist veel te vertellen!

Vertel wat je doet. Welke producten/diensten lever je? Wat zijn de ervaringen van je klanten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op jouw vakgebied? Met welke projecten ben je bezig? Welk project is zojuist succesvol afgerond? Is er een jubileum in aantocht? Is er een beursdeelname? etc. etc.

Communicatie? Daar heb ik geen tijd voor…

Maak periodiek een vaste tijd vrij in je agenda voor communicatie, dan zul je ervaren dat het eigenlijk helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten. Zorg dat de basis goed is en vertel over de zaken waar je mee bezig bent. Gebruik heldere begrijpelijke taal en verzand niet in vakjargon.

Tenslotte:

Beschouw communicatie niet als een noodzakelijk kwaad maar als een middel om succesvol te zijn!

Henriet de Ruijter

Over de Auteur:
Henriet de Ruijter, is Accountmanager Online bij RegioinBedrijf. In haar functie adviseert Henriët haar klanten op het gebied van (online) marketing en communicatie.

Weijers Riooltechniek Weijers Riooltechniek

Rioolbeheer - Rioolinspectie - Rioolreiniging - Rioolkeuring