Veel ondernemers zijn er van overtuigd dat communiceren en adverteren beter voor of na de zomerperiode kan, vanwege de welbekende “komkommertijd”. Maar is de zomer daadwerkelijk een ongunstige periode om de media op te zoeken?
Van komkommertijd is zeker geen sprake. Diverse onderzoeken laten namelijk zien dat slechts maximaal 15% van de bevolking tijdens het hoogseizoen gelijktijdig op vakantie is. Zo’n 65% van alle vakantiegangers vertrekken vervolgens naar het buitenland en daarmee blijft 35% in eigen land.
Vakantiespreiding
Collega’s wisselen elkaar op de werkvloer af en hierdoor zien we de laatste jaren een steeds grotere vakantiespreiding ontstaan. En dan is er ook nog een grote groep die meerdere keren per jaar op vakantie gaat en bewust de zomerperiode mijdt.
Mediagebruik
Lezen is een favoriete bezigheid onder vakantiegangers. Waar men normaal niet aan lezen toe komt, wordt lezen tijdens de vakantie juist massaal opgepakt. Met de komst van tablets en smartphones zijn we overal en altijd bereikbaar en is nieuws te allen tijde voor iedereen te raadplegen. Daarnaast heeft de zon een positieve invloed op onze stemming en staan we meer open voor het verwerken van boodschappen.
Aantrekkelijke voorwaarden
Communiceren in de zomerperiode is dus juist erg interessant. Tel daarbij op dat concurrentie juist in deze periode vaak minder aanwezig is in de media en dat media aanbieders vaak extra aantrekkelijke tarieven hanteren. Slimme ondernemers profiteren dus van deze gunstige voorwaarden.
Over de Auteur: |